ЛІСОВІ ДИТЯЧІ САДКИ В ПОЛЬЩІ: ВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Олександра Янкович доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (м. Тернопіль, Україна) завідувач кафедри ранньої освіти, спеціальної педагогіки та ресоціалізації, Куявсько-Поморська вища школа (м. Бидгощ, Польща)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2023.28.47-51

Ключові слова:

лісова дошкільна освіта Польщі, заклади дошкільної освіти України, лісові дитячі садки, зміст, форми, методи роботи

Анотація

У статті всебічно розглянуто становлення та розвиток лісової дошкільної освіти в Польщі. Виявлено зміст, форми й методи роботи в лісових дитячих садках, особливості їхнього функціонування. Програми лісових садків Польщі відрізняються за своїм змістом; водночас спільною рисою є спрямованість на фізичний, емоційний, соціальний, пізнавальний розвиток. З’ясовано, що в цих закладах реалізуються ідеї педагогіки М. Монтессорі, Вальдорфської педагогіки, педагогіки пригод, концепція американського педагога, письменника, просвітителя природи Дж. Корнелла, інші прогресивні погляди. Визначено переваги лісових дитячих садків: зміцнення здоров’я, розвиток інтелектуального потенціалу, комунікативних навичок, здатності долати перешкоди. Уміння в дітей переборювати труднощі є особливо важливим за умов нових суспільних викликів. Функціонування лісових садків у Польщі регламентується Розпорядженням Міністра національної освіти від 28 серпня 2017 р. «Про види інших форм дошкільної освіти, умови їхнього створення та порядок діяльності». Координує їхню діяльність, сприяє обміну досвідом, найкращими практиками в галузі лісової освіти Інститут лісових садків, створений у 2016 р. у Білостоці. Акцентовано увагу на наукових дослідженнях лісової дошкільної освіти польськими вченими. Вони проаналізували становлення, генезу, концептуальні засади та функції лісових садків. Виявлено перспективні ідеї польського досвіду лісової дошкільної освіти, що можуть бути використані в дошкільництві України: інтеграції елементів інноваційних систем у лісових закладах для дошкільників; використання результатів ретроспективного аналізу функціонування шкіл і садків, у яких накопичений досвід екологічного виховання та проведення занять на лоні природи; створення інституції, яка б координувала та висвітлювала діяльність лісових садків. Наголошено, що організація лісової дошкільної освіти в умовах воєнного стану в Україні може бути корисною для дошкілля Польщі як підготовка до діяльності в кризових ситуаціях.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-25

Як цитувати

Янкович, О. . (2023). ЛІСОВІ ДИТЯЧІ САДКИ В ПОЛЬЩІ: ВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ В УКРАЇНІ. Гірська школа Українських Карпат, (28), 47–51. https://doi.org/10.15330/msuc.2023.28.47-51

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-ПЕДАГОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ