ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ БІОГРАФІЧНОГО АНАЛІЗУ B ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Борис Cавчук доктор історичних наук, професор, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту ім. Б. Ступарика, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Марія Копчук-Кашецька кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Cвітлана Мальона кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри теорії та методики фізичної культури та спорту, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Ігор Бай кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фахових методик і технологій початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.95-98

Анотація

У статті актуалізовано проблему використання методів біографістики в підготовці майбутніх педагогів. Мета дослідження полягає в теоретико-методологічному обґрунтуванні можливостей використання методів біографічного аналізу в професійно-педагогічній підготовці майбутніх учителів для підвищення їхньої методичної компетеності. Її розв’язання передбачало всебічний аналіз зарубіжного та вітчизняного досвіду наукового осмислення порушеної проблеми. У процесі підготовки дослідження використано методи аналізу і синтезу, історіографічного аналізу, монографічний, вибіркового аналізу, контент-аналізу. За результатами аналізу репрезентативної зарубіжної та української психолого-педагогічної літератури виявлено сконсолідовану позицію, згідно з якою методи біографічного аналізу мають фокусувати на вивченні психічних станів людини, що є результатом і наслідком її життєвого шляху та увиразнюють особливості її суспільного досвіду. З позицій біографістики психічні стані розглядаються як особливий зріз психологічної характеристики особистості, що відображає відносно статичні та перманентні вияви її душевних переживань на різних етапах життєвого шляху. Це дає підстави стверджувати, що методи біографічного аналізу мають значний потенціал як інструмент вивчення психічних станів здобувачів освіти та з’ясування того, як від їхніх змін залежить поведінка і життєдіяльність учнів шкіл, студентів університетів. Зроблено висновок, що проведене дослідження обґрунтовує ефективність використання інструментальних можливостей методів біографічного аналізу в підготовці майбутніх педагогів до професійно-педагогічної діяльності. Вони дають важливий ключ для самопізнання і впорядкування її внутрішнього світу. Тому завдання педагога-біографа полягає в тому, щоб допомогти здобувачеві освіти розібратися у власному житті, відкорегувати свою самооцінку й зробити своє життя цілісним і щасливим. Визначено перспективу проведення експериментальних досліджень, які мають перевірити та підтвердити доцільність і ефективність використання методів біографічного аналізу в організації освітнього процесу.

Ключові слова: методи біографічного аналізу, майбутні вчителі, здобувачі освіти, психічний стан, професійно- педагогічна підготовка.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-26

Як цитувати

Cавчук Б. ., Копчук-Кашецька, М. ., Мальона C. ., & Бай, І. . (2022). ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ БІОГРАФІЧНОГО АНАЛІЗУ B ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОБЛЕМИ. Гірська школа Українських Карпат, (26), 95–98. https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.95-98

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ