ЕТИКО-ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ОСОБИCТОСТІ ЗАСОБАМИ ХУДОЖНЬОГО СЛОВА КРІЗЬ ПРИЗМУ АВТОРСЬКОЇ КОНЦЕПЦІЇ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

Автор(и)

  • Галина Білавич доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Вероніка Озарко студентка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Олександра Ханас студентка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Юлія Літвін студентка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.109-114

Анотація

Мета статті – проаналізувати авторську систему морального виховання особистості Василя Сухомлинського, виокремити літературні твори для дітей морально-екологічного змісту. Творчість видатного педагога (48 книг, 500 наукових статей, понад 1500 казок та оповідань) є важливим складником його великої педагогічної спадщини: протягом останніх 30 років у різних видавництвах вийшли у світ його збірки казок та оповідань; художні твори для дітей видатного педагога-новатора є також компонентом навчальної літератури для дошкільних закладів, початкової школи; твори педагога-гуманіста активно перевидаються не тільки в Україні (тільки на початку ХХІ с. вийшло 65 творів В. Сухомлинського загальним накладом понад 15 млн примірників), а й у світі, вони перекладені 59 мовами світу. Доведено, що провідною в педагогічній спадщині, зокрема й літературному доробку, В. Сухомлинського є проблема морального виховання, що являла собою авторську педагогічну систему та знайшла практичне втілення в Павлиській середній школі, яку педагог-новатор очолював майже тридцять років. Наголошено, що важливими для сьогодення є концептуальні положення авторської системи морального виховання В. Сухомлинського про єдність морального виховання та природозбереження, по-новому звучить ця проблематика за умов вторгнення Росії на територію України 24 лютого 2022 року. Тому актуалізується проблема екологічного виховання дітей та юнацтва, вони повинні стати активними екологами – рятувальниками рідної природи, довкілля, відповідно педагоги повинні розробити комплекс екологічних заходів природозбережувального змісту, розробити нову філософію формування екологічної культури особистості впродовж усього життя, надати екологічному вихованню особистості нового звучання, зокрема практико орієнтованого напряму. Зроблено висновок, що в цьому процесі можна використати творчі здобутки В. Сухомлинського, чиї літературні твори для дітей є ефективним засобом формування етикоекологічного виховання дітей та дорослих, оскільки ці твори – це кодекс моралі, настільна книга, яку читати потрібно щодня, щоб правильно будувати свої стосунки з природою, щоб дбати про неї, охороняти її, піклуватися про все живе, це своєрідні педагогічні заповіді того, як бути Людиною і за сьогоднішніх умов зрости дієвим екологом, щоб зберегти не тільки природу, а й Україну.

Ключові слова: В. Сухомлинський, авторська система, педагог-новатор, морально-екологічне виховання, літературні твори для дітей, екологічна культура, Нова українська школа.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-26

Як цитувати

Білавич, Г. ., Озарко, В. ., Ханас, О. ., & Літвін, Ю. . (2022). ЕТИКО-ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ОСОБИCТОСТІ ЗАСОБАМИ ХУДОЖНЬОГО СЛОВА КРІЗЬ ПРИЗМУ АВТОРСЬКОЇ КОНЦЕПЦІЇ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО. Гірська школа Українських Карпат, (26), 109–114. https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.109-114

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ГІРСЬКИХ РЕГІОНІВ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають