ОСВІТНІЙ ТА КУЛЬТУРНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНКЛЮЗИВНИХ КОМІКСІВ

Автор(и)

  • Ольга Деркачова доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Оксана Титунь кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Соломія Ушневич кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри фахових методик і технологій, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.16-22

Анотація

Стаття присвячена дослідженню освітньо-культурного потенціалу коміксів, зокрема інклюзивних комікс- книг, та їхнім можливостям у формуванні інклюзивної культури. Інклюзивні графічні історії давно ввійшли до кола читання закордонного читача. Поступово така традиція стає популярною і в українському культурно-мистецькому просторі. Визначено хронологічні межі впровадження інклюзивної освіти в Україні, подано короткий огляд нормативно- правової бази. Інклюзивної літератури стає все більше на українському книжковому ринку: це і переклади, і твори вітчизняних письменників, це література для найменших, дитяча, підліткова, доросла, це художня література та нонфікшн. А 2019 року з’явилася перша інклюзивна книга-комікс «Друзі 2.0». Вона була видана за підтримки Українського культурного фонду в межах програми «Інклюзивне мистецтво». Ілюстративним матеріалом для аналізу виступає комікс-книга «Друзі 2.0». У дослідженні визначено особливості інклюзивної літератури та з’ясовано її роль у формуванні толерантного суспільства. Описано основні етапи розвитку та становлення коміксів (Єгипетські малюнки в поховальній камері невідомої особи, «Кіготь Оцелота», Гобелен з Байо, карикатури Вільяма Гогарта історії в малюнках Родольфа Тепффера, «Макс та Моріц» Вільгельма Буша, «Жовтий хлопчак Ричарда Аутколта тощо), у тому числі й інклюзивних, роз’яснюються основні терміни та поняття культури коміксів з урахуванням специфіки їхнього перекладу. Історія становлення українських коміксів пишеться щодня, переживає великі зміни, формує основні гасла та ідеї, в яких функціонує і розвивається. Наразі український комікс міцно закріпився як окремий літературний та художній жанр. Інклюзивні комікси «Друзі 2.0» місять п’ять історій, заснованих на реальних подіях. Кожна історія – це історія боротьби та перемоги. Це перші інклюзивні мальописи в українському культурному просторі про те, що кожен у цьому світі важливий, що інвалідність – це не вирок, про важливість адаптації та інклюзії, про віру і здійснення мрій. У статті виділено cтруктурно-змістові компоненти історій у комікс-книзі «Друзі 2.0», проаналізовано роль мотто у змістовому наповненні історій цієї книги, фон панелей, персонажів тощо. Запропоновано аналіз інклюзивних мальописів як здобутків власне коміксовї культури і як зразків графічних текстів, у яких домінатою виступає інклюзивна складова. Саме вона допомагає визначати особливий тип супергероя у «Друзях 2.0». Визначені можливості таких коміксів у виховному та освітньому процесі, а також їхнє місце та роль у контексті інклюзивної культури.

Ключові слова: інклюзивна література, інклюзивний комікс, комікс-книга, дієгезис, наратив, інкапсуляція, мотто, супергерой.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-26

Як цитувати

Деркачова, О. ., Титунь, О. ., & Ушневич, С. . (2022). ОСВІТНІЙ ТА КУЛЬТУРНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНКЛЮЗИВНИХ КОМІКСІВ. Гірська школа Українських Карпат, (26), 16–22. https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.16-22

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-ПЕДАГОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ