ФОРМУВАННЯ КОГНІТИВНОЇ ГНУЧКОСТІ ЯК БАЗОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Борис Савчук доктор історичних наук, професор, професор кафедри педагогіки та педагогічного менеджменту, імені Богдана Ступарика, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Руслана Романишин доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фахових методик і технологій початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Ліліана Хімчук доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фахових методик і технологій початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Леся Височан доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фахових методик і технологій початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

Анотація

У статті в руслі дискурсу зарубіжних і українських вчених здійснено науково-теоретичне обґрунтування проблеми формування когнітивної гнучкості як професійної компетентності майбутніх педагогів. Показано, що когнітивна гнучкість предметно вивчається в психології, філософії, клінічній медицині, менеджменті, педагогіці, кібернетиці, інших галузях знань. Визначено сутність «опозиційного» до неї когнітивної регідності. Розкрито зміст сформованої на початку ХХІ ст. теорії когнітивної гнучкості. Її представники критикують «традиційну» модель освіти як «лінійну», бо інформація в ній подається в логічному, послідовному структурованому вигляді. Тому вона не відповідає суспільним викликам та потребам підготовки сучасного фахівця, який має швидко адаптуватися до нових соціальних умов та вимог педагогічної діяльності. З’ясовано сутність професійної компетентності майбутнього вчителя, її основних структурних компонентів та педагогічних умов реалізації. Визначено і схарактеризовано чотири основні компоненти когнітивної гнучкості як професійної компетентності майбутніх педагогів: 1) когнітивні здібності (володіння психофізіологічними і рецептивними здатностями і здібностями щодо адекватного розуміння сучасних суспільних й освітніх викликів); 2) адаптативні здібності (швидка адаптація до різних життєвих обставин, адекватна поведінка за різних ситуацій); 3) гнучкість мислення (адекватне сприйняття і реагування на зміни в професійному і соціальному середовищі); 4) емоційна гнучкість у «вузькому» сенсі означає ціннісно-емоційне сприйняття реалій професійного та соціального життя; спокійне, толерантне реагування на специфічні вияви поведінки здобувачів освіти, колег по роботі тощо.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-26

Як цитувати

Савчук, Б. ., Романишин, Р. ., Хімчук, Л. ., & Височан, Л. . (2021). ФОРМУВАННЯ КОГНІТИВНОЇ ГНУЧКОСТІ ЯК БАЗОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ПРОБЛЕМИ. Гірська школа Українських Карпат, (25), 102–106. вилучено із https://scijournals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/article/view/5811

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають