ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ДОСВІД УПРОВАДЖЕННЯ В УМОВАХ НУШ

Автор(и)

  • Любомира Ілійчук кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Лілія Вережак учитель початкових класів Верховинського ліцею № 1 Івано-Франківської області (м. Верховина, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.104-107

Ключові слова:

громадянська компетентність, громадянська освіта, громадянин, освіта для демократичного громадянства, освіта з прав людини, Нова українська школа.

Анотація

У статті наголошується, що формування громадянської компетентності учнів є одним із ключових завдань Нової української школи. Підкреслено необхідність формування громадянина України, для якого демократичне громадянське суспільство є осередком для розкриття його здібностей і можливостей, задоволення особистих та суспільних інтересів. Здійснено аналіз сучасних підходів до формування громадянської компетентності учнів, зокрема через упровадження в освітній процес ЗЗСО освіти для демократичного громадянства (ОДГ) та освіти з прав людини (ОДЛ). Зазначено, що це новий напрям в освіті, що є предметом міжнародної уваги та освітніх стратегій. ОДГ/ОПЛ базується на компетентнісному, діяльнісному, особистісно орієнтованому підходах, які є пріоритетними у створенні освітнього середовища. Особливістю освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини є те, що зміст, форми і методи навчання побудовані у вимірі «навчання про / для / через демократію та права людини», що збагачує роль учителя і учняв процесі навчання. Провідною ідеєю зазначеного напряму є заохочення дітей до їх становлення як активних громадян, які здатні брати участь у формуванні майбутнього суспільства через навчання демократії та прав людини. В Україні впровадження ОДГ/ОПЛ здійснюється завдяки швейцарсько-українському проєкту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» – DOCCU. Зазначено, що на сьогодні в країнах Європи та в Україні є досвід розроблення та запровадження навчальних курсів з ОДГ/ОПЛ, що потребує поширення і докладного вивчення педагогами-практиками, освітніми експертами та науковцями.Узагальнено досвід упровадження освіти для
демократичного громадянства (ОДГ) та освіти з прав людини (ОДЛ) в освітній процес Нової української школи.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-01

Як цитувати

Ілійчук, Л. ., & Вережак, Л. . (2021). ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ДОСВІД УПРОВАДЖЕННЯ В УМОВАХ НУШ. Гірська школа Українських Карпат, (24), 104–107. https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.104-107

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ГІРСЬКИХ РЕГІОНІВ