КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ІЗ ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.41.41-46

Keywords:

corrective and developmental work; inclusion; children with special educational needs; teaching; education

Abstract

Corrective and developmental work in physical education with children with special educational
needs. The purpose of the research is theoretical substantiation of the expediency and necessity of corrective
and developmental work in physical education with children with special educational needs. Research methods.
The following research methods were used to fulfill the tasks: theoretical analysis and generalization of
scientific and methodological literature. Results and conclusions. The issue of remedial and developmental
classes is described in the “Procedure for Organization of Inclusive Education in Secondary Educational
Institutions” [5]. While practicing the corrective and developmental work with children with special educational
needs, depending on the educational capabilities and needs of the child, additional educational methods,
technologies or their adapted or modified elements are used. In the educational process, the corrective and
developmental component should be anticipatory in nature: not only to improve and practice what the child has
achieved, but also actively shape what should be developed in the near future. One of the ways of involving
persons with disabilities in professional activity, active social life, creating conditions for their social,
psychological and physical rehabilitation is sports and physical health activities. It has been investigated that
the following groups of exercises are distinguished in the physical education of persons with disabilities: general
preparatory (general developing) exercises used in small forms of physical education: workouts, short physical
activity exercises, etc., and special ones – running, walking, swimming, and others. It was proved that the main
forms of physical education of persons with disabilities are: independent exercise classes (morning hygienic
gymnastics, walks; organized individual and group physical education classes: therapeutic physical education
and corrective classes in medical and sanatorium institutions and rehabilitation centers, invasport (organization
and holding of competitions in available sports).

References

1. Волошина О. В. Корекційна робота з дітьми з синдромом дефіциту уваги як нагальна потреба
сучасної школи. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені
Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вип. 32. Вінниця, 2010. С. 257-261.
2. Волошина О. В. Основи корекційної педагогіки. Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2012. 168 с.
3. Гаяш О. В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку:
Науково-методичний посібник для вчителів інклюзивного навчання, асистентів учителів, які пра-
цюють з дітьми з психофізичними порушеннями в умовах загальноосвітніх навчальних закладів, со-
ціальних педагогів, батьків / укладач О. В. Гаяш. Ужгород : Інформаційно-видавничий центр
ЗІППО, 2016. 120 с.
4. Миронова С. П. Шляхи реалізації корекційно-розвиткового компоненту інклюзивного навчання.
Комплексний супровід дітей з психофізичними порушеннями в умовах навчально-реабілітаційного
центру: матеріали ІІІ-ї Міжнародної наук.-практ. конф. (27–28 квітня 2014 р., м. Луганськ). / за заг.
ред. Т. В. Махукової. Луганськ : Вид-во ДЗ “ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2014. С. 137-139.
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 “Про затвердження Порядку
організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах” (Офіційний вісник Ук-
раїни, 2011 р., № 62, ст. 2475); зі змінами №588 від 09.08.2017; № 483 від 26.04.2022; № 979 від
30.08.2022.
6. Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми по-
требами. URL: http//osvita.ua/legislation/other/368156/.
7. Синьов В., Шевцов А. Нова стратегія розвитку корекційної педагогіки в Україні. Дефектологія.
2004. № 2. С. 12-15.
8. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи. Вибрані твори : в 5 т. Т. 4. Київ : Рад.
шк., 1977. С. 393-625.
9. Холковська І. Л. Корекційна педагогіка. Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2007. 328 с.
10. Якса Н. В. Корекційна педагогіка : метод. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. 188 с.

Published

2024-01-18