РОЗВИТОК ФУНКЦІОНАЛЬНИХ РЕЗЕРВІВ ДИХАЛЬНОЇ СИСТЕМИ У ПІДЛІТКІВ

Authors

  • Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
  • Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-2298-359X
  • Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-1765-8311

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.41.28-41

Keywords:

adolescents, functional reserves, respiratory system, somatic health, body composition

Abstract

The aim – to find out the state of the functional reserves of the respiratory system of 12-year-old female
adolescents and to test the effectiveness of the program aimed at increasing them.
Methods: analysis and generalization of scientific and methodical literature; assessment of somatic
health; assessment of physical development of schoolchildren; determination of the component composition of
the body; methods of mathematical statistics.
Results. It was found that 54.3% of the examined 12-year-old female adolescents have low and below
average respiratory system capacity reserves and 79.0% of girls have a “below safe” level of somatic health.
The presence of positive correlations of medium strength between the value of the life index and the amount of
the bone component, the level of somatic health of the individual, was established. A strong negative correlation
of the functional reserves of the respiratory system was found with changes in the absolute amount of the fat
component. With changes in the absolute amount of muscle tissue, the thickness of the skin-fat folds, and the
circumference dimensions, inverse correlations of the average strength were found. The analysis of the received
results indicates the importance of body weight, weight-for-height ratios (BMI), body circumference, thickness of
skin-fat folds and body composition for the reserves of the respiratory system.
The introduction of respiratory gymnastics led to a statistically significant increase in the mobilization
reserves of the respiratory system (life index), somatic health and regulation reserves, as evidenced by the rise in
the body’s resistance to hypoxia conditions (Genchi’s test) and an increase in the tone of the parasympathetic
department of the autonomic nervous system (Skibinska index).
Received results testify to the effectiveness of our proposed program and allow us to recommend it for
widespread implementation on a permanent basis.

References

1. Глазирін І, Архипенко В, Глазиріна В, Мицкан Б. Віково-статеві особливості біологічного дозріван-
ня учнівської та студентської молоді, визначеного за темпами статевого розвитку. Вісник При-
карпатського університету. Серія: Фізична культура. 2018; 30: 10-14.
2. Гозак С, Єлізарова О, Станкевич Т, Дюба Н, Парац А, Лебединець Н. Вплив дистанційного навчан-
ня школярів 1-11 класів під час пандемії COVID-19 на їх психоемоційний стан. Вісник Київського
національного університету імені Тараса Шевченка. 2020; 1 (11): 27-32.
3. Гончарова НМ, Хрипко ІВ. Теоретичні аспекти здійснення здоров’яформуючої діяльності в процесі
фізичного виховання школярів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені
М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і
спорт). 2018; 8 (102): 36-40.
4. Даниленко ГМ. Гігієнічні основи системної оптимізації формування здоров’я дітей в умовах загаль-
ного навчального закладу: [автореф]. К.; 2017. 40 с.
5. Дінейка Кароліс. Рух, дихання, психофізичне тренування. К.: Здоров’я; 1988. 176 с.
6. Єлізарова ОТ, Гозак СВ, Станкевич ТВ, Парац АМ. Зв’язок способу життя та фізичного розвитку
сучасних міських підлітків. Довкілля та здоров’я. 2018; 3 (88): 67-71.
7. Захожий В, Дикий О. Стан здоров’я та функціональних можливостей організму старшокласників.
Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2016; 4 (36): 60-6.
8. Ковальчук ГЯ, Лупак ОМ. Оцінка адаптаційних можливостей та рівня фізичного здоров’я учнів ліцею.
Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15.
Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2017; 5К (86): 147-51.
9. Критерії оцінки фізичного розвитку дітей шкільного віку: Наказ Міністерства охорони здоровʼя
України № 802 від 13.09.2013. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1694-13.
10. Круцевич Т, Червотока М. Стан захворюваності школярів у регіонах України протягом навчання в
школі. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2019; 2: 57-62.
11. Ніколаєнко В. Охорона здоров’я дітей та підлітків в Україні – проблеми, досягнення, перспективи.
Український медичний часопис. 2018; 5(2): 4-11. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/UMCh_2018_5(2)_2.
12. Няньковський СЛ, Яцула МС, Няньковська ОС, Титуса АВ. Динаміка стану здоров’я школярів
України за даними анкетного опитування. Здоров’я дитини. 2018; 13 (5): 415-31.
13. Омеляненко І. Тенденції у стані здоров’я школярів незалежної України. Вісник Прикарпатського
університету. Серія: Фізична культура. 2017;25-26: 203-10.
14. Перегінець ММ, Долженко ЛП, Тронь РА. Рухова активність старшокласників Прикарпаття, які
навчаються в загальноосвітніх закладах різного профілю. Науковий часопис Національного педаго-
гічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної
культури (фізична культура і спорт). 2017; 5 (87): 85-93.
15. Полька НС, Гозак СВ, редактори. Розумова працездатність, навчальне навантаження та спосіб життя
сучасних школярів: гігієнічні аспекти: монографія. К.: Медінформ; 2018. 214 с.
16. Пятисоцька СС, Жерновнікова ЯВ. Дослідження взаємозв’язків між рівнем біологічного розвитку
та фізичної підготовленості школярів 5-7-х класів. Науковий часопис Національного педагогічного
університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури
(фізична культура і спорт). 2018; 8 (102): 56-9.
17. Руденко ВМ. Математична статистика: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури; 2012. 304 с.
18. Самокиш ІІ, Приймаков ОО. Розуміння сутності функціональних резервів організму людини фахів-
цями різних галузей науки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені
М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і
спорт). 2017; 3К (84): 429-32.
19. Сергета ІВ, Тимощук ОВ. Прогностична оцінка перебігу психофізіологічної і психічної адаптації
учнів і студентів сучасних закладів освіти у контексті здійснення комплексної оцінки якості життя.
Довкілля та здоров’я. 2019; 4 (93): 18-23.
20. Сергієнко ЛП. Тестування рухових здібностей школярів. К.: Олімпійська література; 2001. 439 с.
21. Сидорчук ЛП, Триняк МГ. Вивчення впливу спеціальних регламентованих дихальних вправ на ве-
гетативне забезпечення функціонального стану серцево-судинної системи. Лікарська справа. 2005;
4: 39-42.
22. Сидорчук ЛП, Триняк МГ. Вплив спеціальних регламентованих дихальних вправ на вегетативне за-
безпечення функціонального стану дихальної та м’язової систем. Лікарська справа. 2005; 3: 44-7.
23. Сологуб О. Особливості фізичного стану підлітків в умовах сьогодення. Гірська школа Українських
Карпат. 2017; 16:121–4.
24. Султанова І, Іванишин І, Лемак О. Функціональний стан дихальної системи як показник резервів
здоров’я школярів Прикарпаття. Фізична культура в школі: стан та перспективи розвитку: Зб. мате-
ріалів першої регіональної науково-практичної конференції ДВНЗ “Прикарпатський національний
університет імені Василя Стефаника”. Івано-Франківськ; 2020: 45-7.
25. Султанова І, Ківнюк А Функціональні резерви організму дітей з різним типом тілобудови. Фізична
культура в школі: стан та перспективи розвитку: Зб. матеріалів першої регіональної науково-прак-
тичної конференції ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”.
Івано-Франківськ; 2020: 69-72.
26. Триняк МГ. Застосування вольового управління диханням в клініці внутрішніх хвороб та спорті :
навч.-метод. посібник з лікувальної фізкультури та спортивної медицини. Чернівці : Чернівецький
держ. медичний ін-т.; 1996. 122 с.
27. Чорна ТВ. Проблеми фізичного виховання та оздоровлення сучасних школярів. Науковий часопис
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні
проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019; 3К (110): 588–62.
28. Bulicz E. Murawow I. Zdrowie czlowieka i jego diagnostyka. Efekty zdrowotne actywnosci ruchowej.
Radom: Politechnica; 2003. 533 s.
29. Ivanyshyn І, Lemak O, Sultanova I, Vintoniak О, Salatenko I, Husak О. Intercorrelation between adolescent’
physical status and aerobic capacity level. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES). 2021;
21 (5) 384: 2890–900, Oct 2021 online ISSN: 2247 – 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN – L = 2247 –
8051.
30. Lemak О, Sultanova I, Ivanyshyn I, Arlamovsky R. Somatic Health of Schoolchildren of Prycarpattya.
Scientific Review of Physical Culture. 2013; 3 (3): 79-84.
31. Matiegka J. The testing of physical efficiency. Am. J. Phys. Anthropol. 1921; 4: 223-230.
32. Mondal H, Mishra SP. Effect of BMI, body fat percentage and fat free mass on maximal oxygen consumption
in healthy young adults. Journal of Clinical and Diagnostic Research: JCDR. 2017; 11(6): CC17-
CC20. DOI: 10.7860/JCDR/2017/25465.10039.

Published

2024-01-17