ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.41.12-18

Keywords:

formation of a culture of health, motor activity, physical culture and health exercises, independent performance of exercises, physical capacity, formation of skills and abilities, younger schoolchildren, development of motor qualities, functional capabilities of the body

Abstract

Measures to improve activities in the field of preserving and strengthening the health of schoolchildren
are extremely important for the education system, they reflect the most diverse needs, among which a significant
place is given to the socio-psychological need to preserve health. The need to develop appropriate teaching and
methodical manuals and methodological instructions for teachers on the formation of a culture of health based
on the independent performance of physical and recreational and sports recreational exercises in order to
improve the health of primary school students is urgent, as it contributes to the implementation of the state
standard and improving the quality of teaching the subject “Physical Culture”. The important need of society in
the formation of healthy, physically and mentally developed schoolchildren, independently oriented in the
knowledge and skills to use creativity in the use of physical culture and health exercises, the skill in the
formation of a culture of health determines the relevance of our topic.
The results. We determined that the formation of skills and abilities to independently perform physical
exercises in homework and in exercises aimed at supporting and developing motor qualities of younger
schoolchildren had a significant impact on increasing motor activity. The formation of a creative and
independent approach of the schoolboy in the design of physical culture and health and sports and health
exercises, which made it possible to increase motor activity; had a positive effect on the mental abilities, level of
health, physical fitness, functional capabilities of the body of elementary school students and ultimately
contributed to the formation of a culture of health.

References

1. Ареф’єв В.Г., Єдинак Г.А. Фізична культура в школі. Кам’янець-Подільський : АбеткаНОВА, 2002.
383 с.
2. Васильчик А. Г. Науково-методичні основи програмування навчання фізичного виховання. Теорія і
методика фізичного виховання, 2003; 2: С. 21-26.
3. Ведмеденко Б.Ф. Теорія і методика виховання інтересу в учнів до занять фізичною культурою: дис.
... докт. пед. наук. К., АПН України, 2005. 701 с.
4. Гуменюк С. В. Виховання гуманних якостей учнів основної школи у процесі занять фізичною куль-
турою : автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. Т., 2009; 19.
5. Марченко С.І., Іванов В.В. Оцінка фізичного розвитку хлопців 6-10 років у контексті сучасних
завдань фізичного виховання. Теорія та методика фізичного виховання. 2011; 8: С. 10–13.
6. Пелешко І.М. Показники фізичного розвитку та фізичної підготовленості учнів 1 класів
загальноосвітніх навчальних закладів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми
фізичного виховання і спорту: зб. наук. пр. / за ред. Єрмакова С.С. Харків: ХДАДМ, 2013; № 8:
С. 65-68.
7. Ткачук С.В., Давиденко О.В. Характеристики рухової активності хлопчиків і дівчат молодшого
шкільного віку в умовах мегаполісу. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім.
М.П. Драгоманова. Серія №15 “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. Фізична культура і
спорт / за ред. Г.М. Артюзова. К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2013; Т. 2. Вип. 7. C. 306–311.
8. Хоменко Н.М. Формирование потребности в физическом совершенствовании у младших
школьников: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01. НИИ педагогики Украины. К., 1991. 186 с.
9. Чепіга Я.Ф. Народний учитель і національне виховання. Світло, 1912; 1: С. 15
10. Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Ч. 2. Тернопіль: Навчальна книга.
Богдан, 2002; 248 с.

Published

2024-01-16