ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ІЗ ВИКОРИСТАННЯ СПЕЦІАЛЬНОГО ОБЛАДНАННЯ ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТИВНОГО ІНКЛЮЗИВНОГО СЕРЕДОВИЩА СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Authors

Keywords:

exercises, educational institutions, inclusive environment, “hugging machine”, tactilekinesthetic comfort, simulators, physical education

Abstract

The authors of the article “Physical education using special equipment as a means of implementing an
effective inclusive environment of a modern educational institution” N. Gnes, Yu. Kurnyshev, Yu. Tsiba, O.
Tsybanyuk analyzed the need for using special equipment in the process of physical education both with children
with special needs, as well as with children with normal development. Researchers have outlined such diversification
as a means of realizing a modern and effective developing inclusive environment. The article examines
the history of “hugging machines”, highlights the purpose of their creation and potential opportunities for
further use. It is important that the content includes physical exercises with “standard”physical training equipment
(hoops, cardboard boxes, tunnels, etc.), which not only became the algorithm for mastering the “Squeezer”,
but also will allow specialists in the field of physical education and sports to diversify physical activity
classes, solve problems tactilely-kinesthetic comfort and hypo/hypersensitivity. The “Perekotipole” simulator is
also offered for use. The text presents photos of the equipment. The article concludes about the need to use such
specialized simulators as a means of corrective work with children with special educational needs, as well as
with all students of educational institutions in modern Ukraine.

References

Борисенко Л.Л. Фізична культура як інклюзивне середовище. Система надання освіти дітям з
особливими освітніми проблемами в умовах сучасного закладу: збірник за матеріалами VІ Всеукр.
науково-практичної конференції (12 грудня 2018 р.). Лисичанськ : ФОП Чернов О.Г., 2018. С. 23-26.
2. Ґрандін Т. The world needs all kinds of minds. URL: https://www.youtube.com/watch?v=TVe-DaW-PNA.
3. Пилипчук О.П., Скрипка І.М. Методика проведення фізкультурно-оздоровчих занять з елементами
дзюдо для дітей з особливими освітніми потребами. Науковий часопис НПУ імені П. Драгоманова.
Вип. 1 (129). 2021. С. 83-87.
4. Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.06.2019 873 “Про затвердження Типового переліку
спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які
навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) заклад.
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. 530 “Про затвердження Порядку
організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти”.
6. Софій Н., Найда Ю. Середовище, що належить дітям: порадник для педагогів закладів дошкільної
освіти. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/4726/file/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%
D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5,%20%D1%89%D0%BE%20%D0%BD%D0%
B0%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%8C%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D1%8F
%D0%BC.pdf (дата звернення 10.03.2023 р.)

Published

2024-01-16