ОСОБЛИВОСТІ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ПСИХОФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СЛІДЧИХ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.1.32-41

Keywords:

professionally oriented psychophysical training, professiogram, significant sychophysical qualities, investigators of the National Police.

Abstract

Aim. To analyze the professiogram of the profession of the investigator of the NP, to determine the hierarchy of professionally significant psychophysiological qualities of the investigator, necessary for successful professional activity. Methods. Analysis, generalization, systematization of scientific research data and literary sources. Results. The work of investigators is dominated by long-term mental activity, which is debilitating for the body, leads to fatigue and overwork. The main factors that cause fatigue in the activities of the investigator include: monotony during work; continued continuous work with documents; long stay in a state of emotional and physical tension; increased significance of erroneous actions; difficulties of communication in the process of performing official activities; physiological discomfort due to non-compliance of working conditions with sanitary and hygienic standards [9, 10]. The profession of an investigator puts forward high demands on psychomotor properties; development of the sensory-perceptual sphere of specialists: they need high accuracy and sensitivity of analyzers (visual, auditory, tactile); good orientation regarding space-time characteristics. Important for investigators is the development of special abilities that determine the effectiveness of their use of police coercion measures (physical impact, special means, firearms). However, these abilities are not a priority in professional activities. Conclusion. The profession of an NP investigator has its own psychophysical specificity. Successful mastery of the profession of an investigator and the effectiveness of further activities will depend on the degree of formation: mental performance; communicative ability; Motivation; operational and long-term memory; Attention; development of special professional abilities; emotional stability; accuracy and sensitivity of analyzers (visual, auditory, tactile); the speed of the spatial response to stimuli and the reaction of choice; reaction speed to danger;static, general, strength endurance; Agility; coordination abilities; Flexibility.

References

1. Дьяченко МИ. Психология высшей школы. Минск: БГУ; 1978. 320 с.
2. Егорычев АО. Теория и технология управления психофизической подготовкой студентов к профессиональной деятельности [диссертация в Интернете]. Ярославль. 2005 [цитировано 3 лист. 2022]. 317 с. Доступно на: https://www.dissercat.com/content/teoriya-i-tekhnologiya-upravleniya-psikhofizicheskoi-podgotovkoi-studentov-k-professionalnoi.
3. Фрумкин АА. Психологический отбор в профессиональной образовательной деяльности. СПб.: Речь; 2004. 210 с.
4. Климов ЕА. Путь в профессионализм. Психологический взгляд. М.: Флинта; 2003. 320 с.
5. Про затвердження, внесення зміни та скасування нормативних документів, Наказ Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 № 327 [Інтернет], 28 лип. 2010 [цитовано 7 лист. 2022]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0327609-10/sp:max50:nav7:font2#Text.
6. Національний класифікатор професій ДК 003:2010, Документ va327609-10 [Інтернет], від 25.10.2021 [цитовано 7 лист. 2022]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10/sp:max50:nav7:font2#Text.
7. Пилипей ЛП. Теоретико-методичні основи професійно-прикладної фізичної культури студентів вищих навчальних закладів [автореферат дисертації в Інтернеті]. К. 2010. [цитировано 3 лист. 2022]. 513 с. Доступно на: https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/22.2011.pdf.
8. Пічурін ВВ. Теоретико-методологічні основи психофізичної підготовки студентів інженерних спеціальностей в процесі фізичного виховання [монографія в Інтернеті]. Дніпро, 2017. 393 с. Доступно на: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10517.
9. Про затвердження Інструкції з організації діяльності органів досудового розслідування Національної поліції України, Наказ МВС України № 570 [Інтернет], 6 лип. 2017 [цитировано 3 лист. 2022]. Доступно на: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0919-17.
10. Про затвердження Державних санітарних норм та правил. Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу, Наказ Міністерства охорони здоров’я України № 248 [Інтернет], 8 квіт. 2014 [цитовано
3 лист. 2022]. Доступно на: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0472-14.
11. Остапович ВП, Дубова ІО, Барко ВІ, Бабенко ВГ, Кирієнко ЛА, Ярема НЮ, Пампура ІІ, Барко ВВ,
Криволапчук ВО, редактор. Професіограми за основними видами поліцейської діяльності (слідчого, оперуповноваженого карного розшуку (кримінальної поліції), дільничного офіцера поліції). Київ: ДНДІ МВС України, 2018. 162 с.
12. Радченко ЛО, Маренич ВМ, Щебликіна ТА. Розвиток освітніх процесів в Україні в контексті суспільних трансформацій [Інтернет], 27-29 трав. 2020 [цитовано 5 лист. 2022]; 378.1 (477). Доступно на: https://ojs.htek.com.ua/index.php/htek/article/view/33.
13. Туревский ИМ. Структура психофизической подготовленности человека [автореферат диссертации
в Интернете]. Москва. 1998 [цитировано 7 нояб. 2022]. 50 с. Доступно на: http://www.dslib.net/fiz-vospitanie/struktura-psihofizicheskoj-podgotovlennosti-cheloveka.html.
14. Zhang, Zhanjia, Chen, Weiyun. A Systematic Review of the Relationship Between Physical Activity and Happiness [Internet]. Journal of Happiness Studies. [Apr 2019]: [1305-1322 р.]. Available from: https://doi.org/10.1007/s10902-018-9976-0.
15. Rohit Adling, Gokul Kale. Effects of exercise on mental health. [Internet]. International Journal of Physical Education, Sports and Health. [P-ISSN: 2394-1685 E-ISSN: 2394-1693 Impact Factor (ISRA): 4.69]. [2016; 3(3)]:
[p. 66-68]. Available from: https://www.kheljournal.com/archives/2016/vol3issue3/PartB/3-2-76-584.pdf.
16. Daniel I Galper, Madhukar H Trivedi , Carolyn E Barlow, Andrea L Dunn, James B Kampert. Inverse Association between Physical Inactivity and Mental Health in Men and Women. [Internet]. Medicine & Science in Sports & Exercise. [2006]: [p. 173-178]. Available from: DOI: 10.1249/01.mss.0000180883.32116.28: https://web.archive.org/web/20170110175354id_/http://beauty-review.nl:80/wp-content/uploads/2015/03/Inverse-association-between-physical-inactivity-and-mental-health-in-men-and-women.pdf.
17. Stuart JH Biddle, Kenneth R Fox, Stephen H Boutcher. Physical activity and psychological well-being. [Internet]. London. New York: Routledge. [RA781.P562 2000]: [p. 224]. Available from: https://scholar.google.com.ua/scholar?hl=uk&as_sdt=0%2C5&q=Stuart+JH+Biddle%2C+Kenneth+R+Fox%2C+Stephen+H+Boutcher.+Physical+activity+and+psychological+well-being.+London.+New+York%3A+Routledge.+%5B2000%5D%3A+%5Bp.+224%5D.+&btnG=/
18. Philip Tyson, Kelly Wilson, Diane Crone, Richard Brailsford, Keith Laws. Physical activity and mental health in a student population. [Internet]. Journal of Mental Health. [December 2010 19(6) ]: [p. 492–499]. Available from: https://doi.org/10.3109/09638230902968308.
19. F Hu¨lya Ascı. The effects of physical fitness training on trait anxiety and physical self-concept of female university students. [Internet]. Psychology of Sport and Exercise. [Volume 4, Issue 3, July 2003]: [p. 255-264]. Available from: https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00009-2

Published

2022-12-06