ОЦІНКА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ СТУДЕНТІВ ПРИКАРПАТТЯ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.1.19-31

Keywords:

Physiological status, students, physical development, respiratory system, cardiovascular system.

Abstract

The purpose of the work is to study the physiological status of students aged 17-22. Research methods. Blood pressure was determined by the Korotkov method, heart rate by the palpation method; calculation of systolic and minute blood volume (SBV and MBV), physical development (PD) according to the appropriate formulas; determination of VC - by the spirometric method; height measurement - with a height meter; determination of body weight - on a medical scale. The results. The age-specific features of PD depending on the functional indicators of the body of students of the 1st-5th year are shown. It was established that among the girls of the 5th year, 11% are hypertensive and 11% are hypotensive. Conclusions. 1. Hemodynamic and PD indicators in 70% of students are within the physiological norm, with slight variations of individual indicators. 2. students of 2-3 years have a tendency to increase blood pressure, which is closely correlated with changes in heart rate; 2. Only some students had a disharmonious PD with an excess of body weight, a deficit of body weight was less common. With age, a gradual increase in all PD parameters was observed.

References

1. Андрійчук О, Шевчук А, Самчук О, Хомич А. Особливості фізичного й психологічного компонентів здоров’я студентів залежно від їхніх навчальних досягнень. Збірник наукових праць Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я / укладач А.В Цьось, С.П Козіброцький. 20195; 3 (31): 96−104.
2. Апанасенко ГЛ, Попова ЛА. Медична валеологія: навч-метод. посіб. Київ: Здоров’я, 1998. 248 с.
3. Григус I. M., Петряк Л. А. Оцінка показників фізичного розвитку та функціонального стану студенток спеціальної медичної групи. Journal of Education, Health and Sport. 20195;5(10):158-169. ISSN 2391-8306. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.32585
4. Завидівська НН. Професійно-прикладні основи формування здорового способу життя студентів вищих навчальних закладів економічного профілю: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. Київ, 2002: 20 с.
5. Круцевич ТЮ, Безверхня ГВ. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення. навч. посіб. Київ: Олім. л-ра, 2017. 248 с.
6. Пантік ВВ, Захожа НЯ. Фізичні навантаження та відпочинок як фактори впливу на фізичний розвиток студентської молоді. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт: журнал / уклад. А. В. Цьось, В. П. Романюк. 2017;18: 36-40.

Published

2022-12-06