Формування пізнавальних інтересів дітей із особливими освітніми потребами засобами ейдетики

Автор(и)

  • Олександра Кузенко Івано-Франківський національний медичний університет
  • Людмила Мацук Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-0472-6813
  • Марія Адамів Івано-Франківський національний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.196-202

Ключові слова:

пізнавальні інтереси, діти з особливими освітніми потребами, освітні технології, ейдетика

Анотація

У статті акцентовано, що ейдетика є однією із ефективних методик формування пізнавальних інтересів дітей дошкільного віку із особливими освітніми потребами (ООП). З’ясовано, що до методів ейдетики належать: ланцюжковий, акровербальний, піктографічний, фонетичних асоціацій, метод місць (базується на зорових асоціаціях), невербальних асоціацій, парадоксальних вербальних перетворень, укрупненого структурування навчального матеріалу. Доведено, що завдяки ейдетиці в пізнавальній діяльності одночасно залучаються різні аналізатори – дитина не тільки може побачити й почути, але й торкнутися, понюхати і навіть скуштувати; водночас, опанування новими знаннями ґрунтується на основі вже добре знайомих образів, таким чином ейдетика створює безмежний ігровий простір, в якому дитяча уява має широке поле для розвитку. Автори зазначають, що характерною особливістю пізнавального інтересу дітей дошкільного є вибіркова спрямованість у зацікавленості явищами, об’єктами та процесами довкілля. Для вихованця з ООП предметом пізнавального інтересу, як і для їх однолітків із нормотиповим розвитком, є не все довкілля, а тільки окремі його елементи, які особисто для нього відзначаються актуальністю, привабливістю, цінністю. Обґрунтовано, що пізнавальний інтерес дошкільників одночасно може мати ситуативний, так і стійкий характер; він виникає в процесі виконання певної дії, проте може зникнути одразу ж після її завершення. Водночас, при систематичному педагогічному супроводі може стати відносно стабільною особистісною якістю дитини з ООП. Окреслено, що важливим позитивним аспектом використання ейдетики в роботі з дітьми дошкільного віку з ООП визначено те, що створюється психологічна ситуація успіху, активізується нейродинаміка мозкової діяльності. Внаслідок цього корегуються проблемні ділянки центральної нервової системи та девіантна поведінка дітей.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2022-04-27

Як цитувати

[1]
Кузенко, О. et al. 2022. Формування пізнавальних інтересів дітей із особливими освітніми потребами засобами ейдетики. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 9, 1 (Квіт 2022), 196–202. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.196-202.

Номер

Розділ

Педагогіка