Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до організації інклюзивного освітнього середовища як психолого-педагогічна проблема

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.169-179

Ключові слова:

інклюзивне освітнє середовище, підготовка вчителя початкової школи, діти з особливими освітніми потребами, особи з інвалідністю

Анотація

У статті висвітлено актуальність проблеми підготовки педагогів до ефективного впровадження інклюзивної освіти у навчальних закладах різних типів з урахуванням сучасних викликів. Визначено теоретичні аспекти, значення професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації інклюзивного освітнього середовища. Здійснено аналіз нормативно-правового забезпечення інклюзивного процесу в закладах освіти України. На основі аналізу наукових джерел, публікацій учених з теми дослідження обґрунтовано стан проблеми у психолого-педагогічній теорії в історико-педагогічній ретроспективі та сучасності. Значну увагу приділено вивченню праць українських учених з проблем організації навчання та використання інноваційних педагогічних технологій в умовах інклюзії. Окреслено різні аспекти підготовки майбутніх педагогів до ефективного впровадження інклюзивної освіти – індивідуалізація навчання в інклюзивному класі, використання інформаційно-комунікаційних технологій, засобів арт- та музикотерапії під час проведення корекційно-логопедичних заходів з формування усного мовлення у дітей, організаційно-методичні основи побудови корекційно-реабілітаційного простору закладу вищої освіти та ін. Доведено, що передумовою ефективної соціалізації та включення дітей з особливими освітніми потребами (ООП) та інвалідністю в навчальних процес є створення та підтримка належного інклюзивного середовища, а значить і необхідний медико-психолого-педагогічний супровід дітей з ООП. Акцентовано на використанні ефективних інноваційних стратегій і практик, розробці скоординованої програми підготовки та перепідготовки фахівців, налагодження комунікації та співпраці (в тому числі міжнародної) в освітній інклюзивній спільноті. З’ясовано, що створення ефективного інклюзивного освітнього середовища в сучасній початковій школі детерміноване рівнем професійної готовності педагогів до реалізації відповідних завдань у практичній діяльності.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2022-04-27

Як цитувати

[1]
Сидорів, С. 2022. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до організації інклюзивного освітнього середовища як психолого-педагогічна проблема. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 9, 1 (Квіт 2022), 169–179. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.169-179.

Номер

Розділ

Педагогіка