Визнання та застосування герменевтичного методу у контексті дослідження перекладу

Автор(и)

  • Інгріда Ванкова University of Prešov

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.207-213

Ключові слова:

дискурс, герменевтика, інтерпретація, текст, переклад, герменевтико- прагмалінгвістична концептуалізація

Анотація

Дане дослідження зосереджено на застосуванні герменевтичного методу в перекладацькій діяльності. Розгляд проблеми опирається на вже сформовані концепції трансляційної герменевтики, які розглядають цей метод як частину початкової фази перекладацької діяльності. Однак у дослідженні представлений підхід, згідно з яким герменевтична активність присутня протягом усього процесу перекладу. Автор розглядає розгортання герменевтичної концепції Рікера в інтерпретації та розумінні на складній перекладацькій діяльності. Нарешті, новий герменевтико-прагмалінгвістичний метод концептуалізації впроваджується із застосуванням герменевтичного підходу в рамках складного процесу перекладу. Відзначається, що на смисловому рівні особистісна ідентичність формується людиною, яка вимовляє слово I, яка асоціюється з певним іменем. На прагматичному рівні значення слова I стає контекстно залежним від дискурсу, в якому воно постійно формується. На межі між семантикою та прагматикою людина стає рефлексивним Я, здатним до герменевтичної діяльності розуміння. Автор акцентує увагу на дослідженнях Рікера, який визначає мову як об'єктивну систему та / або код і дискурс. Він також стверджує, що мова як код має колективний характер, оскільки існує як сукупність паралельних правил (синхронна система) і є анонімною в тому сенсі, що вона не є результатом будь-якого наміру. Мова не усвідомлена з погляду структурної чи культурної несвідомості. Описано етапи герменевтичної діяльності. Вказано, що на першому етапі розкривається сутність інтерпретації як важливої частини герменевтичного методу, який являє собою динамічний процес, що включає неметодологічний момент розуміння та методологічний момент пояснення. Другий етап герменевтичної діяльності – етап конфігурації, тобто стадія концептуалізації сенсу в мові. Третя стадія, тобто стадія рефігурації, – повне розуміння дискурсу та його інтерпретації. Обґрунтовано, що герменевтична діяльність повністю реалізується в читанні, що представляє простір між прагматикою та семантичною структурою. Цей етап описується як етап, коли людина оперує усіма своїми знаннями, прагматичною мовою та досвідом, ще не структурованими для вирішення одного конкретного когнітивно-рефлексивного завдання. Що стосується тематичних та нетематичних пізнавальних здібностей кожної людини, то перекладач, як професійний користувач щонайменше двох мов, має когнітивно-рефлексивні знання, в яких принаймні дві мовні культури взаємозв'язуються та перетинаються. Доведено, що на внутрішньомовному та міжмовному рівнях герменевтичної діяльності (в інтерпретації та розумінні) індивід не лише використовує мову, а й змінює та перетворює її.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2020-04-21

Як цитувати

[1]
Ванкова , І. 2020. Визнання та застосування герменевтичного методу у контексті дослідження перекладу. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 7, 1 (Квіт 2020), 207–213. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.207-213.

Номер

Розділ

Педагогіка