Адаптаційний потенціал студентства як внутрішній ресурс оволодіння в умовах трансформації суспільства

Автор(и)

  • Наталія Завацька Volodymyr Dahl East Ukrainian National University
  • Уляна Михайлишин Uzhhorod National University

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.4.1.117-125

Ключові слова:

студентство, навчальний процес, особистість, процес адаптації, соціальні системи

Анотація

У статті обґрунтовано, що специфіка цілісного процесу перебудови особистості в соціальних системах не обмежується тільки особливостями його елементів, таких як особистісної зрілості, зміни соціальних умов навколишнього середовища, і визначається взаємодією структурних компонентів адаптивної здатності індивіда. Ця непристосованість одного з цих компонентів неминуче позначиться на цілісності індивідуального процесу адаптації. Встановлено, що на основі аналізу структурних компонентів адаптації особистості (соціально адаптована ситуація, соціальна потреба в адаптації, адаптивна психологічна потреба) існує необхідність уточнення значення кожного з цих компонентів в процесі адаптації людини. У контексті досліджень в рамках цілісного процесу соціальної адаптації студентства в соціальних системах йдеться про активну взаємну адаптації особистості і соціального середовища з метою створення гармонійної співпраці щодо забезпечення ефективного функціонування особистості. Порушення цього процесу або реалізації його соціально відхиленими або антигромадськими способами приводить до порушення цілісності адаптації. Зазначено, що соціальна дезадаптація призводить до порушення процесу соціалізації, передусім через ускладнення змісту навчання, використання невідповідних соціальних ролей, невідповідності цінностей та установок. Відповідно, мета соціально-педагогічної діяльності передбачає орієнтацію на зміну антисоціальних норм, цінностей і ставлення до просоціальних. У статті цей процес трактується як соціальне переорієнтування – цілеспрямовано організована перебудова морально-ціннісної сфери особистості і її поведінки, що сприяє формуванню соціальних і ціннісних орієнтацій. Доведено, що процес соціальної адаптації студентства може бути забезпечений усвідомленням і відображенням екологічних змін в соціальних системах середовища; діяльності людини в регуляції адаптивного потенціалу; трансформації адаптивної здатності в більш складних і витончених формах взаємодії з навколишньою дійсністю

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2017-06-15

Як цитувати

[1]
Завацька, .Н. і Михайлишин , У. 2017. Адаптаційний потенціал студентства як внутрішній ресурс оволодіння в умовах трансформації суспільства. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 4, 1 (Чер 2017), 117–125. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.4.1.117-125.

Номер

Розділ

Articles