СТАН ТРИВОЖНОСТІ ТА СТРАТЕГІЯ ДОЛАЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ ПАРТНЕРІВ ТАНЦЮВАЛЬНИХ ПАР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.40.60-67

Ключові слова:

танцювальний спорт, тривожність, копінг-поведінка, особистісні ресурси

Анотація

Мета дослідження – дослідити рівень тривожності та вибір копінг-поведінки партнерів у танцювальних парах на початковому етапі підготовки. Матеріал і методи дослідження. Для оцінки рівня тривожності спортсменів в стресових ситуаціях використовувалася шкала особистісної та си-туативної тривожності та методика “Копінг-поведінка в стресових ситуаціях”. У дослідженні взяли участь дев’ять танцювальних пар у віці 10-13 років. Результати. У юнаків більше виражена копінг-стратегія “орієнтація на вирішення завдання” та “відволікання”, в той же час дівчата більше схильні використовувати копінг-стратегію “орієнтація на емоції” та “соціальне відволікання”. Рівень ситуа-тивної тривожності у юнаків вищий, ніж рівень тривожності у дівчат на 10,8%, а рівень особистісної тривожності на 8,9%. Визначено, що найбільш суттєвими є взаємозв’язки між показниками у юнаків та дівчат в копінг-стратегії “уникнення” (r=0,81; p<0,05) та “відволікання” (r=0,69; p<0,05), в той же час. Висновки. Порівнюючи результати, можна констатувати, що дівчата мають менший рівень тривожності та, при цьому, схильні до використання копінг-поведінок “орієнтація на емоції” та “соціальне відволікання”. Юнаки мають вищий рівень тривожності та більше виражені копінг-стра-тегії “орієнтація на вирішення завдання”, “уникнення” та “відволікання”.

Посилання

Ващенко ВІ, Іваненко ББ. Психологічні ресурси особистості в подоланні складних життєвих си-туацій. Проблеми сучасної психології. 2018; 40: 33-49.
2. Гринь ОР. Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. К. : Олімпійська література; 2014. 233 с.
3. Дем’яненко БТ. Механізми психологічного захисту та копінг-стратегій в теорії і практиці корек-ційної та психотерапевтичної допомоги. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013; 24: 282-288.
4. Діденко ГО, Шебанова ГО. Копінг–поведінка у сучасних психологічних дослідженнях. Проблеми сучасної психології. 2018; 39: 368-379.
5. Мишко ВВ. Взаємозалежність прояву когнітивних функцій та спортивної успішності у юних танцюристів. Health, sport, rehabilitation. 2018; 3: 116-119.
6. Моргосліп Д, Гринь О. Особливості психологічного супроводу з урахуванням особистісних ресурсів змагальної надійності танцювальних пар. Спортивна наука та здоров´я людини. 2021;2(6):160-168. DOI:10.28925/2664-2069.2021.214
7. Підбуцька НВ, Штученко ІЄ. Взаємозв’язок тривожності та самоефективності особистості. Проб-леми оптимального функціонування особистості в сучасних умовах. 2018; 148-152.
8. Спесивих О, Воронова В. Професійно значущі особистісні якості як основа відбору та прогнозу-вання успішності спортсменів у спортивних танцях. Теорія і методика фізичного виховання і спор-ту. 2017; 2: 86-89.
9. Федорчук СВ, Тукаев СВ, Лысенко ЕН, Шинкарук ОА, Воронова ВИ. Психофизиологическое сос-тояние спортсменов с разным уровнем личностной и ситуативной тревожности в сложнокоорди-национных видах спорта. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2017; 20(1): 26-32.
10. Bläsing B, Puttke M, Schack T. The neurocognition of dance: Mind, movement and motor skills. Routledge; 2018. 320 р.
11. Choi WM, Lee JH. An Analysis of Research Trends in Korean Dance Psychology. Research in Dance and Physical Education. 2020; 4(1): 45-55.
12. Hackfort D, Schinke RJ, Strauss B, editors. Dictionary of sport psychology: sport, exercise, and performing arts. Academic Press; 2019.
13. Heras Fernández R, Espada Mateos M, Carrascal Dominguez S, Garcia Coll V. Evaluation and analysis of emotional intelligence, mood and coping strategies in two Spanish dance companies. Research in Dance Education. 2020; 21(3): 231-44.
14. Hill AP, Mallinson‐Howard SH, Madigan DJ, Jowett GE. Perfectionism in sport, dance, and exercise: An extended review and reanalysis. Handbook of sport psychology. 2020 Apr 14: 121-57.
15. Horn TS. Advances in Sport Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics; 2008. 512 p.
16. Jowett GE, Hill AP, Curran T, Hall HK, Clements L. Perfectionism, burnout, and engagement in dance: The moderating role of autonomy support. Sport, Exercise, and Performance Psychology. 2021; 10(1): 133.
17. Keay N, Overseas A, Francis G. Indicators and correlates of low energy availability in male and female dancers. BMJ open sport & exercise medicine. 2020 Nov 1; 6(1): e000906.
18. Leach J, Stevens CJ. Relational creativity and improvisation in contemporary dance. Interdisciplinary Science Reviews. 2020; 45(1): 95-116.
19. Mainwaring LM, Finney C. Psychological risk factors and outcomes of dance injury: a systematic review. Journal of Dance Medicine & Science. 2017; 21(3): 87-96.
20. San-Juan-Ferrer B, Hípola P. Emotional intelligence and dance: a systematic review. Research in Dance Education. 2020; 21(1): 57-81.
21. Šifrar T, Majoranc K, Kajtna T. Matching of Personality Traits, Emotional Intelligence and Social Skills among Dance Partners in Competitive Dancing. Kinesiology. 2020 Dec 17; 52(2): 242-9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-23