РОЗВИТОК СИСТЕМИ БЕЗПЕРЕРВНОГО НАВЧАННЯ ЯК ДРАЙВЕРУ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОГО ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • К. А. Тахтарова Маріупольський державний університет Міністерствo освіти і науки України, кафедра економіки праці, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна https://orcid.org/0000-0002-8670-3211
  • А. М. Чернова Маріупольський державний університет Міністерствo освіти і науки України, кафедра економіки праці, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна https://orcid.org/0009-0007-9624-3662

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.20.50-61

Ключові слова:

система безперервного навчання, людський капітал, професійний розвиток, корпоративний навчальний центр, формальне та неформальне навчання, етапи процесу професійного становлення, конкурентоспроможність

Анотація

Стаття спрямована на дослідження системи безперервного навчання в Україні та визначення шляхів його розвитку. Неперервність навчання, вважається основою формування людини в якості конкурентоспроможного людського капіталу. Через створення та розвиток системи безперервної освіти людині потрібно надати академічну свободу для того, щоб мати можливість самостійно обирати напрям, методи, стратегії, способи і засоби навчання, щоб адаптуватись до змін у суспільстві та на ринку праці. Метою дослідження є удосконалення теоретико-методологічних основ системи безперервної навчання як пріоритетного напрямку щодо задоволення потреб ринку праці у кваліфікованих кадрах. Під час дослідження були використані діалектичний та логічний методи, спостереження, аналізу, синтезу, методи системного підходу для класифікації чинників, що впливають на формування та розвиток системи безперервного навчання; метод теоретичного моделювання. Відповідно завданням матеріали проведеного дослідження можуть надати можливість подальшому вивченню аспектів розвитку вітчизняної системи безперервного навчання як чинника поствоєнної стабілізації ринку праці України. Стаття висвітлює теоретичні підходи щодо розвитку людського капіталу, формуванню системи безперервного навчання та професійної підготовки, бо навчання впродовж життя є складною категорією і може бути розглянута з різних точок зору. Розвиток системи безперервного навчання в Україні є важливим завданням як на державному рівні, так і на рівні корпорацій та підприємств. Безперервне навчання необхідне, оскільки дозволяє особистості адаптуватись до змін на ринку праці, розвивати нові навички та підтримувати конкурентоспроможність у сучасному світі, де технології та вимоги змінюються швидко. Безперервне навчання сприяє підвищенню творчості, розширенню кругозору та когнітивних навичок і допомагає у вирішенні глобальних викликів. Наукова новизна отриманих результатів: шляхом узагальнення основних тенденції розвитку вітчизняної системи безперервного навчання розроблено структурно-логічну модель системи безперервного навчання в Україні, в якій представлено її як множину взаємозалежних елементів, що створені для формування конкурентоспроможного людського капіталу щодо забезпечення економічного і соціального прогресу суспільства. В практичному застосуванні це може сприяти ефективному та інноваційному професійному навчанню.

Біографії авторів

К. А. Тахтарова , Маріупольський державний університет Міністерствo освіти і науки України, кафедра економіки праці, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки праці Маріупольського державного університету, м. Київ.

А. М. Чернова , Маріупольський державний університет Міністерствo освіти і науки України, кафедра економіки праці, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна

магістр спеціальності 051 «Економіка» освітньої програми управління персоналом та економіки праці Маріупольського державного університету, м. Київ.

Посилання

Banit, O.V. “Professional development of personnel in the system of continuing adult education.” Core, core.ac.uk/download/pdf/32310635.pdf. Accessed 02 May 2024.

Grishnova, O.A. “Human, intellectual and social capital of Ukraine: essence, relationship, assessment, directions of development.” Social and labor relations: theory and practice, no. 1 (7),2014, pp. 34–42

Karpenko, M.M. “Education throughout life as a factor of human development.” NISS, niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/osvita-protyagom-zhittya-yak-chinnik-lyudskogo-rozvitku. Accessed 02 May 2024.

Lanska, S.P. “The system of continuous professional development of employees: actualization and stages of formation in Ukraine.” Black Sea Economic Studies, issue 36 (2), 2018, pp.52-56.

Adult education: world trends, Ukrainian realities and prospects: monograph, edited by N.G. Nichkalo, I.F. Prokopenko. Kharkiv, FOP Brovin O.V., 2020.

Talanchuk, P. Learning throughout life is the core of the modern educational process. Kyiv, "Ukraine" University. 2014. vnz.org.ua/statti/7038-navchannja-protjagom-zhyttja-sertsevyna-suchasnogo-osvitnogo-protsesu-petro-talanchuk. Accessed 02 May 2024.

Vynoslavska, O. V. Psychology: teaching. manual for students universities, edited by O.V. Vynoslavska. Kyiv, INKOS. 2005.

History of pedagogy: education. manual, edited by H. V. Trotsko. Kharkiv, Khark. national ped. University, 2008.

Kolodiy, I. S. “Modern trends of the state educational policy of Ukraine.” Problems and prospects of the development of the economy and entrepreneurship and computer technologies in Ukraine: coll. theses of reports of the 11th Science-Pract. conf. Lviv, March 30 - April 4, 2015. Lviv, 2015, pp. 235-239.

General Declaration of Human Rights. Adopted and proclaimed by resolution 217 A (III) of the UN General Assembly of December 10, 1948. Osvita.ua, osvita.ua/legislation/law/2231/#google_vignette. Accessed 02 May 2024.

Constitution of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. Accessed 02 May 2024.

On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII. Osvita.ua, osvita.ua/legislation/law/2231/#google_vignette. Accessed 02 May 2024.

Education in Ukraine: challenges and prospects: informational and analytical collection. Kyiv, 2020, https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2020/metod-zbirka-osvita-ta-covid-2020.pdf. Accessed 02 May 2024.

Banit, O. V. “Development of human capital in the system of corporate education.” Systems of professional development of managers in transnational corporations, the experience of Germany and Poland: monograph. Kyiv, DKS-Center, 2018, pp.124-129.

Takhtarova, K.A. “The university of the third age as a driver of the development of the global labor market.” Materials of the round table "Globalization of the labor market: challenges for Ukraine". December 17, 2020. Kyiv, IPC DSZU, pp. 51-53.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Номер

Розділ

Розвиток людського капіталу