УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОГРАМНОГО ПРОДУКТУ ІТ-ПРОЕКТІВ В УМОВАХ КРИЗИ

Автор(и)

  • І. М. Станьковська Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, кафедрa менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, Івано-Франківськ, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0001-7298-4449
  • Л. Р. Смага Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, кафедрa менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, Івано-Франківськ, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0002-0701-446X

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.20.247-255

Ключові слова:

управління якістю, криза, ІТ-продукт, ІТ-проект, критерії, метрики управління якістю

Анотація

Темою статті є «Управління якістю програмного продукту ІТ-проектів в умовах кризи».

Метою дослідження є обгрунтування необхідності покращення управління якістю в умовах кризи, визначення критеріїв якості програмних продуктів ІТ-проектів, надання рекомендацій щодо покращення управління якістю. 

 Для досягнення поставленої мети використано методи аналізу аналізу (якісного та кількісного) синтезу, інтерв’ювання, теоретичного узагальнення, порівняння, моделювання.

В роботі досліджено вплив кризи (пандемії COVID-19 та повномасштабне вторгнення росії у 2022 році) на роботу ІТ-організацій. Встановлено, що клієнти потребують впевненості у професійній співпраці зі зрілими організаціями, а ІТ-організації – готовності до всіх можливих варіантів розвитку подій в державі, що призвело до необхідності приділити увагу управлінню якості програмних продуктів та ІТ-проектів.

Наукова новизна полягає у визначенні метрик управління якістю програмного продукту ІТ-проекту; проведення порівняльного оцінювання застосування та вимірювання основних метрик управління якістю в довоєнному 2021 та 2023 роках.

Практичну значущість для  проактивного управління якістю отримали сформовані критерії оцінювання якості програмних продуктів ІТ-проектів, а саме: прогноз закриття усіх дефектів беклогу; ефективність ідентифікації дефекту; ефективність виправлення дефекту; тривалість виправлення дефектів першого пріоритету; етап досягнення проміжної цілі; рівень виконання зобов’язань за ітерацію розробки; рівень покриття автоматичними тестами; рівень покриття юніт-тестами.

За результатами досліджень ІТ-організаціям запропоновано:

- застосовувати інструменти для відстеження та аналітики рівня якості в реальному часі;

- при управлінні якістю оцінювати як функціональні так і нефункціональні аспекти, такі як продуктивність, безпека та зручність використання;

- кожен процес створення ІТ-продукту та реалізації ІТ-проекту перевіряти на ефективність і результативність.

Біографії авторів

І. М. Станьковська, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, кафедрa менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, Івано-Франківськ, 76019, Україна

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту і адміністрування

Л. Р. Смага, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, кафедрa менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, Івано-Франківськ, 76019, Україна

аспірант спеціальності "Менеджмент"

Посилання

Slovnyk inshomovnykh sliv, www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%EA%F0%E8%E7%E0. Accessed 02.04.2024.

“Іt Research Ukraine 2023: adaptyvnistʹ ta stiykistʹ pid chas viyny.” itcluster.lviv, itcluster.lviv.ua/wp-content/uploads/2023/12/it-research-ukraine-2023-public-ua.pdf. Accessed 02.04.2024

Proskurnina, N. V., and V. I. Bilousko. “The Trends of Quality Management to Improve the Competitiveness of an Enterprise in the International Market.” Business Inform, vol. 5, no. 544, 2023, pp. 209–214, https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-5-209-214

Weckenmann, A., Akkasoglu, G., and T.Werner. “Quality management – history and trends.” The TQM Journal, vol. 27, no. 3, 2015, pp. 281–293, https://doi.org/10.1108/tqm-11-2013-0125

Feyhenbaum, A. Kontrolʹ kachestva produktsyy, Ékonomika, 1986.

. Layker, Dzh. K. Filosofiya Toyota: 14 pryntsypiv roboty zlahodzhenoyi komandy, Nash Format, 2017.

Shapoval, M. I. Menedzhment yakosti. Kyiv, Znannya, 2006.

Klein, B. “Quality Management Primer for 2021.” Gartner Research, 2021, www.gartner.com/en/documents/3996546. Accessed 17.11.2023.

International Organization of Standardization, www.iso.org/home.html. Accessed 25.12.2023.

Zimmermann, T., et al. “Improving bug tracking systems / 2009.” 31st International Conference on Software Engineering - Companion Volume, 2009. https://doi.org/10.1109/icse-companion.2009.5070993.

Fonseca, L. “The EFQM 2020 model. A theoretical and critical review.” Total Quality Management & Business Excellence, 2021, pp. 1–28, https://doi.org/10.1080/14783363.2021.1915121.

“Automated Software Testing Adoption and Trends.” Gartner, www.gartner.com/peer-community/oneminuteinsights/automated-software-testing-adoption-trends-7d6. Accessed 03.12.2023.

“Building Continuous Delivery Confidence With Test-Driven Development.” Gartner Research, 2017, www.gartner.com/en/documents/3628817. Accessed 23.12.2023.

DoITLikeUkraine. IT Ukraine Association, 2022, itukraine.org.ua/files/reports/2022/DoITLikeUkraine2022_EN.pdf. Accessed 23.12.2023.

Kolesnik, V. M., and O. I. Rolik. “The Approach to Quality of IT Service Management in IT Infrastructure Based on Logical Management Objects with the Potential Time of Release.” Visnyk of Vinnytsia Politechnical Institute, vol. 154, no. 1, 2021, pp. 88–94, https://doi.org/10.31649/1997-9266-2021-154-1-88-94.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-13