СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ В АГРАРНІЙ СФЕРІ: ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Н. Р. Кубрак Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Гжицького, кафедра маркетингу, вул. Пекарська, 50, Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0002-2834-9736
  • В. Р. Саган Національний університет «Львівська політехніка» Міністерства освіти і науки України кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0009-0005-5205-6270
  • З. І. Солодуха Національний університет «Львівська політехніка» Міністерства освіти і науки України кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0009-0008-6484-5279

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.20.173-180

Ключові слова:

соціально-відповідальний маркетинг, аграрний сектор, концепція, довіра, потреба, бренд

Анотація

У статті проведено дослідження соціально відповідального маркетингу (СВМ) підприємств у аграрній сфері. Заснований на принципах сталого розвитку, СВМ допомагає підприємствам забезпечити баланс між забезпеченням прибутковості та врахуванням соціальних, екологічних і етичних аспектів своєї діяльності. Важливою серед цього є ідея збалансованого підходу, який враховує інтереси споживачів, суспільства та навколишнього середовища. Соціально відповідальний маркетинг охоплює кілька категорій, зокрема: екологічний, етичний, благодійний та фінансовий. Незалежно від того, чи використовує бізнес один чи кілька видів СВМ можна очікувати підвищення зацікавленості клієнтів, співробітників та інвесторів. Обґрунтовано, що соціально відповідальний маркетинг стимулює покращення репутації бренду через застосування етичних і стійких маркетингових практик. Це вказує на пріоритет чесності та соціальній відповідальності,  виділяє підприємство його серед конкурентів і приваблює клієнтів, які цінують етичну практику ведення бізнесу. В процесі написання статті авторами застосовано індуктивний, дедуктивний методи. За допомогою аналізу та порівняння здійснено вивчення та порівняння соціально-відповідальних програм в Україні. Для теоретичних узагальнень і формування висновків застосовано абстрактно-логічний метод. Обґрунтовані переваги соціально-відповідального маркетингу для підприємств, які полягають у зміцненні іміджу, підвищенні ролі соціального ініціатора, збільшенні залученості клієнтів. Україна має кілька прикладів успішних соціально-відповідального маркетингу в аграрній сфері, які активно впроваджують стратегії сталого розвитку та соціальної відповідальності. Зокрема, серед підприємств, які ефективно ведуть соціально відповідальний маркетинг: MХП (Миронівський Хлібопродукт), AgroGeneration та Agroprosperis Group. Обґрунтовано, що вказані підприємства агросектору є прикладами того, як аграрні підприємства в Україні можуть бути соціально-відповідальними та сприяти сталому розвитку, одночасно досягаючи своїх бізнес-цілей. Програми підприємств охоплюють всю країну та допомагають у різних регіонах, залежно від потреб.

Біографії авторів

Н. Р. Кубрак, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Гжицького, кафедра маркетингу, вул. Пекарська, 50, Львів, 79000, Україна

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркуетингу

В. Р. Саган, Національний університет «Львівська політехніка» Міністерства освіти і науки України кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000, Україна

аспірант, кафедра маркетингу і логістики

З. І. Солодуха, Національний університет «Львівська політехніка» Міністерства освіти і науки України кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000, Україна

студентка, кафедра маркетингу і логістики

Посилання

Agroportal, agroportal.ua/publishing/intervyu/rukovoditel-vostochnogo-klastera-agrogeneration-na-sele-net-bolshikh-i-malykh-sotsialnykh-problem-vse-vazhnye. Accessed 05 Jаn. 2024.

Bolila, S., and N. Kyrychenko. “Development of agricultural enterprise activity on the basis of activation its marketing efforts.” Efektyvna ekonomika, vol. 5, 2021, www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8903 (Accessed 02 May 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.93

Bochko, O.Yu. «Marketing and logistics in the formation of the digital economy of Ukraine». Social responsibility of business as a component of modern enterprise development: monograph. For science ed. E. V. Krykavskyi, O. V. Deinega. Lviv-Rivne, O. Zen, 2022, pp. 76-84.

Bochko, O.Yu. «Modernization of socially responsible business priorities during the war». Marketing and logistics in the management system: theses of reports of the XIV International Scientific and Practical Conference. Lviv, Publishing House of Lviv Polytechnic, 2022, pp. 33-34.

Honcharenko, I. end ell. «Socially responsible marketing in ensuring the competitiveness of rural areas.» Sustainable development of the economy, no. 1 (42), 2019, pp. 128-133, economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/64. Accessed 15 Feb 2024.

Gorokhova, T. «Development of socially responsible marketing. Why companies should promote themselves "responsibly"» Iqholding, iqholding.com.ua/articles/rozvitok-sotsialno-vidpovidalnogo-marketingu-chomu-kompaniyam-slid-prosuvati-sebe-%C2%ABvidpov-0. Accessed 18 Feb 2024.

Efremova, N. «Strategic management of production and commercial activities of agribusiness subjects based on the principles of the concept of socially responsible marketing». EVNUIR, evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/17534/1/Yefremova%20537-539.pdf Accessed 14 Feb 2024.

Kysliuk, L. «Social responsibility of business agricultural companies of Ukraine.» Infrastructure of the market, www.market-infr.od.ua/journals/2021/51_2021_ukr/23.pdf. Accessed 04 Jan 2024.

Leonova, S. V., and L. Yu. Shevtsiv. «Socially responsible marketing: realities and prospects of implementation». Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Logistics, no. 833, 2015, pp. 153-159.

Mazur, V.A., and Yu. V.Gerasimenko, «Formation of an integrated socially responsible management system in the context of sustainable development of agricultural enterprises». Economy. Finances. Management: actual. issues of science and practice, no. 10, 2018, pp. 76–91.

Myronivsk bread product, mhp.com.ua/uk/pro-kompaniiu/blagodiinyi-fond-mkhp-gromadi. Accessed 15 Jan 2024.

Rybina, O.I. et al. «Socially responsible marketing as a way to increase the competitiveness of business entities». Mechanism of economic regulation, no. 1, 2020, pp. 72-82. https://doi.org/10.21272/mer.2020.87.07. Accessed 23 Jan 2024.

Sudomyr, S.M. «The concept of socially responsible marketing in the agricultural sector». Current problems and prospects for the development of the agro-food sector, the hospitality industry and trade: abstracts of the reports of the International science and practice Internet Conf., November 2, 2022; Kharkiv, State Biotechnological University, 2022, pp.196-198.

Górska, P. «Marketing spolecznie odpowiedzialny – nowe oblicze budowania relacji z klientem.» Veneo, veneo.pl/blog/marketing-spolecznie-odpowiedzialny-nowe-oblicze-budowania-relacji-z-klientem. Accessed 22 Jan 2024.

Kotler, P. «Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative 2011». Marketingpower, www.marketingpower.com/SUM_2011.4/reinventing_marketing_manage.aspx. Accessed 14 Jan 2024.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-13