SPACE-АНАЛІЗ ЯК ОСНОВА ВИБОРУ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА НА РИНКУ МІНЕРАЛЬНИХ ВОД

Автор(и)

  • О. Ю. Бочко Національний університет «Львівська політехніка», Міністерства освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000 https://orcid.org/0000-0003-3422-4654
  • В.В. Кузяк Національний університет «Львівська політехніка», Міністерства освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 7900 https://orcid.org/0000-0003-4183-117X
  • Н.Т. Гринів Національний університет «Львівська політехніка», Міністерства освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000 https://orcid.org/0000-0002-7255-8578

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.18.8-16

Ключові слова:

ринок мінеральних вод, конкуренція, SPACE-аналіз, чинники розвитку ринку мінеральних вод, стратегія

Анотація

Стаття розкриває сучасний стан ринку мінеральних вод. Актуальність дослідження ринку мінеральних вод зумовлене тим, що ринок характеризується дешевизною, доступністю, не потребує високої дохідності споживачів, а це в свою чергу викликає зацікавленість різних державних органів, верств населення, організацій до вивчення даного питання. Метою написання статті є висвітлення результатів SPACE-аналізу, який покладено в основу вибору стратегії розвитку підприємства на ринку мінеральних вод. В процесі написання наукової статті застосовано різні загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Зокрема індуктивний, дедуктивний методи використано для проведення SPACE- аналізу “МЗМВ” “Оскар”. За допомогою економічного аналізу та порівняння здійснено аналізування ринку мінеральної води Львівської області. Графічний метод використано для наочного зображення пелюсткової діаграми SPACE-аналізу ПрАТ «МЗМВ «Оскар». Для теоретичних узагальнень і формування висновків використано абстрактно-логічний метод. У статті обґрунтовано місце ПрАТ “МЗМВ” «Оскар» на ринку мінеральних вод та запропоновано стратегію його розвитку. Здійснено SPACE- аналіз, який дає змогу класифікувати й аналізувати внутрішнє та зовнішнє середовище підприємства. Побудовано пелюсткову діаграму SPACE-аналізу ПрАТ «МЗМВ «Оскар». Обґрунтовано, що конкурентне становище досліджуваного підприємства характеризується використанням наступальної стратегії, яка застосовується, за умови наявних виробничих переваг та загального розвитку підприємства, проте нестабільної ситуації в межах галузі. Доведено, що основні дії підприємства за таких умов спрямовані на пошук фінансових ресурсів і розширення системи збуту. Наукова новизна статті полягає у здійсненні SPACE-аналізу як основа вибору стратегії розвитку підприємства на ринку мінеральних вод та  побудові пелюсткової діаграми SPACE-аналізу ПрАТ «МЗМВ «Оскар». Досліджено чинники: стабільності ситуації (ES), промислового потенціалу (ІS),  конкурентних переваг (СА), фінансового потенціалу (FS), які покладено в основу SPACE-аналізу. Отримана інформація сприятиме більш ґрунтовному розумінню позицій підприємства на ринку мінеральних вод в сучасних умовах.

Біографії авторів

О. Ю. Бочко , Національний університет «Львівська політехніка», Міністерства освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000

Доктор економічних наук, професор

В.В. Кузяк, Національний університет «Львівська політехніка», Міністерства освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 7900

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу та логістики

Н.Т. Гринів , Національний університет «Львівська політехніка», Міністерства освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, Львів, 79000

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри  маркетингу і логістики

Посилання

1. “Analysis of bottled water market in Ukraine.” KNUTD, er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/12457/1/71.pdf. Accessed 20 Apr. 2022.
2. “Analysis of the table and mineral water market in Ukraine. Year 2020.” Pro-consulting, pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-stolovoj-i-mineralnoj-vody-v-ukraine-v-2020-god. Accessed 20 Apr. 2022.
3. “Analytical review of the potable water market of Ukraine.” Inventure, inventure.com.ua. Accessed 20 Apr. 2022.
4. Zagoruyko, N.V., Yashchuk, L.B., and N.I. Svoyak. “Medical-ecological assessment of quality of bothylene mineral drinking water.” Bulletin of Cherkasy State Technological University, no.2, 2019, pp. 134–143. doi.org/10.24025/2306-4412.2.2019.169495
5. “Peculiarities of Formulating the Current Market for Mineral Water.” MNAU, modecon.mnau.edu.ua/issue/19-2020/tanasychuk.pdf. Accessed 25Apr. 2022.
6. Official site of PJSC 'Morshyn Mineral Water Plant 'Oscar'', www.morshinska.ua. Accessed 21Apr. 2022.
7. Ponomarenko, I.V. “Analysis of bottled water market in Ukraine.” Economics and management of enterprises, no. 25, 2018, pp. 411-418.
8. Tur, O.V. “Mineral water market in Ukraine: Production and consumption.” Economics and state, www.economy.in.ua/pdf/8_2013/27.pdf. Accessed 18 Apr. 2022.
9. “World mineral water market.” Agrosvit, www.agrosvit.info/pdf/19_2019/5.pdf. Accessed 12 Apr. 2022.
10. Slyusar, V.O. “Current state and development trends of Ukraine's mineral water market.” VNTU, conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2020/paper/viewFile/8475/7076. Accessed 18 Apr. 2022.
11. Tanasychuk, A., Srednitskaya, L., & A. Gabrid. “Peculiarities of formulating the current market for mineral water.” Modern Economics, no. 19, 2020, pp. 178-182, modecon.mnau.edu.ua/peculiarities-of-formulating-the-current/ . doi.org/10.31521/modecon.V19(2020)-29. Accessed 18 Apr. 2022.
12. Tur, O. “Mineral water market in Ukraine: production and consumption.” Economy and state, no. 8, 2013, pp. 105-111.
13. Fayvishenko, D. С. “Global measures in the consumer market of mineral water.” Bulletin of Khmelnytsky National University, no. 1, 2020, pp. 122-126.
14. Fayvishenko, D. С. “World mineral water market.” Agrosvit, no. 19, 2019, pp. 23-30.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-26