ОПТИМІЗАЦІЯ ЛАНЦЮГА ПОСТАЧАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ В УМОВАХ КРИЗОВИХ ЯВИЩ

Автор(и)

  • А. С. Полянська Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерства освіти і науки України Кафедри менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська,15, м. Івано-Франківськ, 79019 https://orcid.org/0000-0001-5169-1866
  • В. Б. Мартинець Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерства освіти і науки України Кафедри менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська,15, м. Івано-Франківськ, 79019 https://orcid.org/0000-0001-5659-490X
  • О. В. Кабан Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерства освіти і науки України Кафедри менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська,15, м. Івано-Франківськ, 79019

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.18.112-127

Ключові слова:

управління, оптимізація, ланцюг постачання, війна, стратегії, ризики

Анотація

Обґрунтовано необхідність дослідження логістичних ланцюгів постачання в умовах війни в Україні, яка спричинила кризові явища у економічному, гуманітарному, технічному, інформаційному середовищі діяльності підприємств.  Зазначено, що війна в Україні додала ризиків для міжнародних ланцюгів постачання, частиною яких були вітчизняні підприємства. Зруйновані або частково пошкоджені наслідками військових дій, ланцюжки поставок стикаються з багатьма проблемами, які, якщо їх не вирішити, завадять відновленню економіки та довгостроковому зростанню. Розглянуто особливості функціонування та управління логістичними ланцюгами в умовах зміни середовища та впливу негативних тенденцій, зокрема зменшення обсягів експорту та імпорту, зміни структури на напрямів логістичних потоків, зупинення діяльності та релокації підприємств, збільшення ризиків та загроз постачання товарів. Охарактеризовано умови функціонування логістичних ланцюгів вітчизняних підприємств в умовах війни. Узагальнено зарубіжний досвід оптимізації логістичних ланцюгів, зокрема шляхом визначення та класифікації потенційних та існуючих для них ризиків, враховуючи сформований під час пандемії досвід. Обґрунтовано, що такий досвід частково може бути використаний для відновлення та підвищення стійкості вітчизняних логістичних ланцюгів в сучасних умовах війни та післявоєнного відновлення. Використано та адаптовано матрицю класифікації ризиків управління логістичними ланцюгами постачання для вітчизняних промислових підприємств. Розглянуто можливі стратегії управління ризиками відповідно до рівня складності їх передбачення та впливу на них. Охарактеризовано критерії оптимізації управління логістичними ланцюгами постачання на основі виділення таких позицій: виявлення і збереження логістичних потужностей; забезпечення стійкості у майбутньому; створення прозорості; оцінка реалістичності попиту кінцевого споживача; оцінка реалістичності попиту кінцевого споживача. Розглянуто задачу оптимізації управління логістичним ланцюгом постачання в умовах кризових явищ. Запропоновано ключові індикатори ефективності функціонування логістичних ланцюгів на основі розгляду як загальних, так і логістичних показників та напрямів їх оптимізації на основі врахування розглянутих у статті критеріїв оптимізації та обґрунтування ключові індикатори оцінювання такої оптимізації.

Біографії авторів

А. С. Полянська , Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерства освіти і науки України Кафедри менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська,15, м. Івано-Франківськ, 79019

доктор економічних наук, професор  

В. Б. Мартинець , Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерства освіти і науки України Кафедри менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська,15, м. Івано-Франківськ, 79019

аспірант

О. В. Кабан , Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерства освіти і науки України Кафедри менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська,15, м. Івано-Франківськ, 79019

аспірант

Посилання

1. Center for Economic Strategy. Officer. site, ces.org.ua. Accessed 25.05.2022.
2. “Diagnosing the state of Ukrainian business during the full-scale war between Russia and Ukraine.” gradus.app/documents/188/BusinessInWar_Gradus_KSE_Report_30032022_ua.pdf.Accessed 25.05.2022.
3. “10 largest logistics companies in Ukraine - who are they.” Lading, lading.ua/news/10-najbilshih-logistichnih-kompanij-ukrayini-hto-voni/. Accessed 27.05.2022
4. Bezamat, Felipe, and Kimberley Botwright. “7 leaders at Davos 2022 on securing sustainable, resilient supply chains, despite global shocks 2022.” World Economic Forum, www.weforum.org/ agenda/ 2022/05/leaders-supply-chains-davos -2022. Accessed 1.06.2022.
5. Bauersocks, D. J., and J. Kloss. Logistics. Integrated supply chain: Logistical Management. Moskow, Olimp-Biznes, 2001.
6. Krykavsky, E., Pokhilchenko, O., and M. Fertch. Logistics and supply chain management: textbook. Lviv, Lviv Polytechnic Publishing House, 2020.
7. Kryvovyazyuk I., Kulik Yu., and Yu. Volynchuk. “Prospects for the development of the logistics services market in a pandemic”. Efficient economy, no. 9. 2021, www.economy. nayka.com.ua/pdf/9_2021/89.pdf. DOI: 10.32702 / 2307-2105-2021.9.87. Accessed 24.05.2022.
8. Davidenko, V.V. “Integration of reverse logistics in the activities of enterprises.” Business, innovation, management: problems and prospects, 2020. pp. 202–203.
9. Kocheshkova I. M., and N. V. Trushkina. “Reversible logistics of industrial waste.”Bulletin of Economic Science of Ukraine, no. 2 (35), 2018, pp. 105–108.
10. Sparrow, V. Danyliuk, A., and I.Zhurovskaya. “Responsible management of supply chains.” United Nations Office in Ukraine, www.dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/09- Kliukvina.pdf ? Accessed 27.05.2022.
11. Grigorak, M. Yu., and L.V. Savchenko. “Conceptual foundations of reversible logistics in a circular economy.” Priazovsky Economic Bulletin, no.5 (10), 2018, pp. 78–84.
12. “Due to Russia's aggression, Ukrainian exports have halved and imports have tripled.” Ministry of Economy, www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=81cbbe03-405e-42f7-bb35-37249aee966d&title= CHerezAgresiiuRosiiUkrainskiiEksportZnizivsiaVdvichi-AImportVtrich. Accessed 27.05.2022.
13. “In May, Ukraine will receive 350 thousand tons of fuel from new logistics routes.” Ministry of Economy, www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=b06b687c-b3a3-4285-a534-836f562ccae8&title= VTravniUkrainaOtrima350-TisTonnPalivaZNovikhLogistichnikhMarshrutiv. Accessed 27.05.2022.
14. “Restructuring of logistics in the face of Russia's aggression against Ukraine.” Voice of Ukraine, May, 2022, golos.golos.com.ua/article/360050. Accessed 1.06.2022.
15. Alicke, Knut, and Anna Strigel. Supply chain risk management is back. McKinsey, 2020.
16. Alicke, Knut, Azcue, Xavier, and Edward Barriball. Supply-chain recovery in coronavirus times — plan for now and the future. McKinsey, 2020.
17. Polyanska, A. “Optimization of business processes in terms of information asymmetry.” Proceedings of the VII International Scientific and Practical Conference (September 16-17, 2021). Lviv, Galician Publishing Union LLC, 2021, pp. 51-52.
18. “Global value chains in a changing world.” Fung Global Institute (FGI), Nanyang Technological University (NTU) and World Trade Organization World Trade Organization, www.wto.org/english/res_e/booksp_ e/aid4tradeglobalvalue13_e.pdf. Accessed 30.05.2022.
19. Neely, Andy, Adams, Chris, and Mike Kennly. The prism of efficiency: a map of balanced scores to measure business success and management. Dnepropetrovsk, Balance Club, 2003.
20. Olve, N., Roy, J., and M. Wetter Evaluation of the effectiveness of the compan. A Practical Guide to Using a Balanced Scorecard. Moskow, Williams Publishing House, 2004.
21. Walsh, Karajan. Key management indicators. Kiev, Companion Group, 2006.
22. “The Essential Logistics KPIs & Metrics You Need to Track.” Oracle NETSUITE, www.netsuite.com/portal/resource/articles/inventory-management/logistics-kpis-metrics.shtml. Accessed 30.05.2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-29