УПРАВЛІННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПРОДУКТАМИ В УМОВАХ ЗМІН

Автор(и)

  • Л.С. Вербовська Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76008 https://orcid.org/0000-0002-2509-1194
  • Н.Є. Микитюк Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76008 https://orcid.org/0000-0002-3194-3891

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.17.296-303

Ключові слова:

управління, інтелектуальні продукти, Індустрія 4.0, зміни, патентні стратегії, «охоронні стратегії»

Анотація

Стаття присвячена пошуку шляхів ефективного управління інтелектуальними продуктами починаючи від етапу винаходження, реєстрації та виходу на ринок. Для досягнення поставлених завдань використано методи: аналізу та синтезу; системний аналіз; логічний; абстрактний. Авторами статті запропоновано визначення суті поняття «інтелектуальний продукт», який слід розуміти як новостворені духовні і матеріальні цінності, які виступають результатом інтелектуальної діяльності особистості чи групи в результаті роботи. В статті висвітлено найпоширеніші типи прав інтелектуальної власності, до яких відносяться патенти, торгові марки, авторське право, зареєстровані знаки, права на компоновку ланцюгів, права селекціонерів. Доведено, що знання та розуміння правил ефективного використання інтелектуальних продуктів дає змогу суб’єктам господарювання краще розуміти інструменти управління ними, та отримувати вигоди чи користь, які вони можу приносити бізнесові, адже це додатковий прибуток. Обґрунтовано, розуміння керівниками компаній цінність різних засобів захисту та отримання вигоди від інтелектуальних продуктів, адже вона на пряму залежить від стратегії фірми, конкурентного середовища та швидко змінюваних контурів права інтелектуальної власності, та незалежно від форми власності повинні мати стратегію щодо формування портфеля інтелектуальної власності. Розглянуто вплив зовнішнього середовища на розвиток суб’єкта господарювання, адже з’являються нові правила, і вони досить потужно впливають на розвиток внутрішніх інтелектуальних продуктів, і сильно залежить від внутрішнього потенціалу суб’єкта господарювання. Зокрема, у статті проаналізовано, що розвиток процесів провокує стрімкий розвиток Індустрії 4.0 (Industry 4.0), а це повністю автоматизація виробництва, де управління всіма процесами здійснюється в режимі реального часу, та з врахуванням факторів мінливого зовнішнього середовища. Запропоновано застосовувати патентні стратегії або ж «охоронних стратегій» для більшого захисту запатентованих технологій, які надають продуктам та послугам перевагу над продуктами та послугами конкурентів. Патенти або ж так звані «охоронні стратегії» мають слугувати суб’єктам господарювання захистом для створених продуктів, які будуть лідирувати в категоріях, та посилювати зусилля щодо брендування даних продуктів.

Управління інтелектуальними продуктами відіграє важливу роль в управлінні суб’єктами господарювання, адже розпочинається процес входження в технологічні життєві цикли продуктів, що зумовлені змінним турбулентним середовищем. Стаття є актуальною як в науковому, так і прикладному аспектах.

Біографії авторів

Л.С. Вербовська , Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76008

кандидат економічних наук, доцент

Н.Є. Микитюк , Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76008

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

1. Schwab K. The Fourth Industrial Revolution. Moscow, Exmo, 2016.
2. World. Central Intelligence Agency, www.cia.gov/library/publications/resources/theworld-factbook/geos/xx.html Accessed 15 Oct.2021.
3. Wikipedia, uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE% D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82_(%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%B0) Accessed 15 Oct.2021.
4. Novikov, V.S. “Innovations in tourism.” Infotour, infotour.in.ua/novikov62.htm. Accessed 15 Oct.2021.
5. “Поняття інтелектуального продукту і власності.” Jak.waykun.com, jak.waykun.com/articles/ponjattja-intelektualnogo-produktu-i-vlasnosti.html Accessed 15 Oct.2021.
6. Petrenko, V.P. Management of the use of intellectual resources of socio-economic systems. Abstract of the dissertation for the degree of Doctor of Economics. IRD NASU, Lviv. 2009.
7. Semykina, M.V., and O.M. Petina. Intellectual business. Kirovograd: KNTU, 2015.
8. “Types of intellectual property rights.” Business.gov.au, business.gov.au/planning/protect-your-brand-idea-or-creation/intellectual-property Accessed 15 Oct.2021.
9. Intellectual Property and the US Economy, www.uspto.gov/learning-and-resources/ip-motion/intellectual-property-and-us-economy. Accessed 15 Oct.2021.
10. Chomakhashvili, O.S. “Features of the use of intellectual property in enterprises.” Justinian Law Journal, no. 2 (44), 2006, pp. 45–47.
11. Tsybuliov, P.M. Intellectual property management. Kyiv.: Gos. int intellectual. vlasn., 2009.
12. Center for Innovation, Development and Technology Transfer of the Poznań Polytechnic, www.ciritt.put.poznan.pl/posts. Accessed 15 Oct.2021.
13. State Enterprise “Ukrainian Institute of Intellectual Property” (Ukrpatent), ukrpatent.org/uk/articles/vsjogo. Accessed 15 Oct.2021.
14. Verbovska, L.S., Vasylyshyna, N.Ye., and M.V. Berlous. “Intellectual property as an object of management at the enterprises of the region.” The actual problems of regional economy development, vol.1, is. 10, 2014, pp. 136-141.
15. Gritsulenko, S.I., Potapova-Sinko, N.Yu., and K.M. Garbera. Intellectual property in the field of communications. Odessa: ONAZ them. O.S. Popova, 2011.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30