ВІКОВО-СТАТЕВІ ОСОБЛИВОСТІ БІОЛОГІЧНОГО ДОЗРІВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ ТА СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ВИЗНАЧЕНОГО ЗА ТЕМПАМИ СТАТЕВОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • І. Глазирін Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля
  • В. Архипенко Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля
  • В. Глазиріна Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
  • Б. Мицкан ДВНЗ “Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника”

Ключові слова:

біологічне дозрівання, статеве дозрівання, учнівська та студентська молодь чоловічої і жіночої статі, вторинні статеві ознаки

Анотація

Мета – встановити темпи біологічного дозрівання сучасної учнівської та студентської молоді чоловічої статі за вторинними статевими ознаками для диференціації фізичних навантажень. Методи дослідження. Обстеження пройшли 1723 учня та 1673 учениць ЗОШ І–ІІІ ступеня № 7 та 19 міста Черкаси і студентів обох статей І–VІ курсів Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. У кожній віково-статевій групі було від 75 до 117 досліджуваних. Дослідження темпів статевого дозрівання відбувалося за визначенням стадій формування вторинних статевих ознак і загальною формулою статевого дозрівання. Результати. Встановлено, що статеве дозрівання більшості досліджуваних жіночої статі розпочинається у 10 років, що на два роки раніше, ніж у хлопців. Завершуються пубертатні процеси у дівчат в 16, а юнаки стають статево зрілими у 19 років. Статеве дозрівання відбувається за хвилеподібною динамікою, але більш активно від 10 до 11, від 12 до 13 і від 14 до 15 років у дівчат, а у хлопців – від 12 до 13, від 13 до 14 і від 15 до 16 років. Висновок. Статеве до- зрівання деяких досліджуваних жіночої статі центрального регіону України розпочинається у 8, а у більшості – у 10 років, що на два роки раніше, ніж у відповідних досліджуваних чоловічої статі. Завершуються пубертатні процеси у дівчат в 16, а всі юнаки стають статево зрілими у 19 років. Статеве дозрівання не залежно від статі відбувається за хвилеподібною динамікою. Більш активно у вікові терміни від 10 до 11, від 12 до 13 і від 14 до 15 років у дівчат, а у хлопців – від 12 до 13, від 13 до 14 і від 15 до 16 років. Менш активно на початку і в кінці процесів статевого дозрівання не залежно від статі. Особливості статевого дозрівання учнівської та студентської молоді можна використовувати для диференціювання фізичних навантажень для хлопців від 12 до 19, а для дівчат – від 10 до 16 років.
Ключові слова: біологічне дозрівання, статеве дозрівання, учнівська та студентська молодь чоловічої і жіночої статі, вторинні статеві ознаки.

Посилання

1. Глазирін ІД. Основи диференційованого фізичного виховання. Черкаси : Відлуння-Плюс; 2003. 352 с.
2. Мартиросов ЭГ. Методы исследования в спортивной антропологии. Москва : Физкультура и спорт; 1982. 199 с.
3. Миклашевская НН. Рост и развитие ребенка. Москва : Изд-во Моск. ун-та; 1973. 218 с.
4. Стратюк ОА. Порівняльний аналіз фізіологічних особливостей підлітків різних соціальних груп : дис. … канд. біол. наук. Херсон, 2002. 223 с.
5. Ткаченко СК. Педіатрія. Київ : Здоров’я; 2000. 518 с.
6. Gуrnicki B., Dzbiez B., Baszczyсski J. Pediatria. Warszawa : PZWL; 1995. 730 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-13

Номер

Розділ

Articles