ПРОГРАМА УДОСКОНАЛЕННЯ СПЕЦІАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ БОРЦІВ ВІЛЬНОГО СТИЛЮ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗМАГАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Е. Лапковський ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника” http://orcid.org/0000-0002-7717-2236
  • Я. Яців ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника” http://orcid.org/0000-0003-2474-0401
  • Б. Лісовський ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника” https://orcid.org/0000-0003-0474-9572

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.33.51-56

Ключові слова:

борці вільного стилю, програма, спеціальна фізична підготовка, змагальна діяльність

Анотація

Мета. Теоретично обґрунтувати й розробити програму спеціальної фізичної підготовки борців вільного стилю та перевірити її вплив на ефективність їх змагальної діяльності. Методи. У процесі виконання дослідження були застосовані аналіз наукової і спеціальної літератури; педагогічне спостереження (вивчення результативності змагальної діяльності), педагогічний експеримент, методи математичної статистики. У педагогічному експерименті взяли участь 10 студентів-борців вільного стилю у віці від 18 до 20 років. Аналіз змагальної діяльності борців проводили як безпосередньо в ході поєдинків, так і в процесі перегляду відеозаписів. Визначали наступні показники змагальної діяльності: тривалість реальних атак, інтервали часу, через які поновлюються атаки, інтервал між успішними атаками, тривалість успішних атак, кількість отриманих балів, загальна тривалість сутички, кількість перемог та поразок. Результати. Для ефективного управління процесом розвитку швидкісносилових якостей студентів-спортсменів, які займаються вільною боротьбою було сформовано шість мікроциклів тренувань із використанням комбінацій вправ певного характеру впливу (розвиваючого – фізично/технічно, контролюючого, підвідного, змагального, відновлювального). Особливість застосованої нами методики під час реалізації програми швидкісно-силового удосконалення борців полягала в тому, що в період безпосередньої підготовки до змагань (за 21–28 днів) обсяг вправ із партнером досягав 70–80%. Порівняння результативності змагальної діяльності до і після реалізації програми педагогічного експерименту дозволило встановити вірогідне збільшення часу реальних атак, зменшення інтервалу між атаками, зростання кількості успішних атак. Як наслідок, збільшилася кількість перемог на фоні сталого числа поразок. Висновок. Отже реалізація експериментальної програми удосконалення спеціальної фізичної підготовки борців вільного стилю забезпечила покращення змагальної діяльності спортсменів, що підтверджено вірогідним зростанням тривалості реальних атак, зменшенням тривалості інтервалів між атаками, збільшенням кількості успішних атак та часу безпосередньої активної взаємодії з суперником. Як наслідок – зросла загальна кількість перемог на фоні незмінного числа поразок

Посилання

1. Арзютов ГМ, Агеєв ПМ, Саенко СВ. Методика ефективного навчання техніки в єдиноборствах. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова (Науково педагогічні проблеми фізичної культури Фізична культура і спорт : Зб. наук. праць. Київ. 2011; (12): 3-8.
2. Калмыков СВ. Проявление быстроты у борцов различного возраста и квалификации. Теория и практика физической культуры. “Физкультура и спорт”. 2008; 11: 35-37.
3. Киракосян ОЕ. Контрольные упражнения для оценки силовой подготовленности борцов. Теория и практика физической культуры. 2002; 10: 46-48.
4. Козляков АВ. Силовая подготовленность борцов вольного стиля различной квалификации. Учёные записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2010; 9(67): 43-49.
5. Медведь АВ, Шахлай АМ, Медведь АА. Совершенствование годичного цыкла подготовки борцов высокой квалификации. Мир спорта. 2009; 1: 3-6.
6. Пакулін СЛ, Ананченко КВ, Ручка ЄВ. Вдосконалення техніко тактичної та психологічної підготовки борців вільного стилю. Траєкторія науки. 2016; 12: 9.1-9.12.
7. Попов ЮА. Проблемы подготовки спортивного резерва. Вестник спортивной науки. 2010; 1: 15-18.
8. Шиян ВВ. Научные исследования в спортивной борьбе как способ совершенствования учебного материала при подготовке специалистов. Теория и практика физической культуры. 2007; 2: 5-6.
9. Яців ЯМ, Лапковський ЕЙ. Аналіз сучасних поглядів на визначення ефективності впливу фізичних навантажень на організм студентів. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2014; 20: 103-107

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-03

Номер

Розділ

Articles