МІЖНАРОДНА КОНКУРЕНЦІЯ ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

  • Е. Янтонь-Дроздовска Department of Economic Sciences, Adam Mickiewicz University in Poznan, Faculty of Law and Administration, Independence avenue, 53, Poznan, 61-714, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.16.10-17

Ключові слова:

міжнародна конкуренція, підприємство, глобалізація, конкурентні фактори

Анотація

Конкуренція характеризує відносини між суб'єктами господарювання та виникає у сфері економічних, соціальних, культурних та мистецьких відносин, і, звичайно, спорту. У наш час конкуренція найчастіше розуміється як конкуренція та суперництво між суб’єктами, які прагнуть досягти тієї самої мети та однакових переваг у глобальному масштабі. Міжнародна (глобальна) конкуренція зазвичай розуміється як конкуренція між компаніями чи країнами у глобальному масштабі і є найбільш помітним виміром глобалізації. Виникнення глобальної конкуренції в основному пов’язане зі змінами, що відбулися у зовнішньому середовищі підприємств.
Успіх у глобальній конкуренції може бути забезпечений лише стратегією дій, яка орієнтована на інновації, створює систему швидкого реагування на нові можливості та загрози, забезпечує активний вплив на фактори, що формують виробництво та попит у цьому секторі, на конкурентів, а також пов'язані та підтримують секторів. Ефективна стратегія також повинна враховувати напрямки інтернаціоналізації або глобалізації діяльності компанії, можливі стратегічні альянси та правильне розташування, що підтримує конкурентні переваги.
Глобалізація знань та технологій включає активізацію міжнародної інтеграції у сфері досліджень та розробок та у сфері впровадження технологій, розширення міжнародної співпраці між компаніями з різних країн, що обмінюються ноу-хау, а також співпраця між урядами та науковими установами, і збільшення використання інновацій у світовому масштабі. В умовах глобальної конкуренції люди та їх знання стали стратегічним ресурсом. Збільшення ефективності інтелектуального капіталу залежить від здатності та здатності пов'язувати його з великими, а отже, і дешевими факторами, розташованими на світовому ринку. Глобалізація, що веде до вільної можливості виробничих факторів за кордоном, створює такі можливості.
Розглянуто зовнішні та внутрішні фактори (детермінанти) міжнародної конкурентоспроможності підприємства. З'ясовано найважливіші детермінанти так званого більш близького оточення компанії. Ці детермінанти залишаються у тісній залежності та інтерактивному взаємозв'язку з елементами макроекономічного середовища, насамперед з економічними, соціальними, правовими та політичними чинниками. Вони незалежні від підприємства, оскільки значною мірою залежать від державної політики, ступеня регулювання ринку та, загалом, економічної ситуації в тій чи іншій країні та світової економіки. У свою чергу, внутрішні фактори, що визначають конкурентоспроможність підприємства в ідеальній перспективі, залежать від самого підприємства, його ресурсів та діяльності. Однак слід пам’ятати про інтерактивність, виділену вище для всіх чинників конкурентоспроможності. Компанія впливає на всі ці фактори, але їх позитивний вплив на підвищення конкурентоспроможності, конкурентних позицій і, нарешті, досягнення бажаної конкурентної переваги також зумовлений зовнішніми детермінантами конкурентоспроможності.

Біографія автора

Е. Янтонь-Дроздовска, Department of Economic Sciences, Adam Mickiewicz University in Poznan, Faculty of Law and Administration, Independence avenue, 53, Poznan, 61-714, Poland

Д.е.н., професор

Посилання

1. Bednarski, A. Pułapy i pułapki globalizacji. Toruń, TNOiK, 1998.
2. Cherep, A.V. “Competitiveness of an Enterprise as a Basis of Competitiveness of a State.” Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria Organizacja i Zarządzanie, z. 1, 2014.
3. Cyrson, E. Rola państwa na rynku globalnym, w: Polityka ekonomiczna jako czynnik kształtujący otoczenie biznesu, ed. E. Jantoń-Drozdowska. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
4. Drucker, P. F. Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa, Muza S.A., 2000.
5. Gierszewska. G., and B.Wawrzyniak. Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Warszawa, Poltext, 2001.
6. Gorynia, M. “Teoretyczne aspekty konkurencyjności.” Kompendium wiedzy o konkurencyjności, ed. M. Gorynia, E. Łaźniewska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
7. Gorynia, M. “Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym.” Kompendium wiedzy o konkurencyjności, ed. M. Gorynia, E. Łaźniewska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
8. Grzybowska, A. “Konkurencyjność przedsiębiorstw w obliczu procesów globalizacji.” „Ekonomia i Prawo”, Tom XII, nr 3, 2013.
9. IMD, World Competitiveness Center, Defining International Competitiveness, Lausanne, 2019, www.imd.org/wcc/world-competitiveness-reflections/international-competitiveness/ Accessed 22.01.2020.
10. Jankowska, B., and M.Sulimowska-Formowicz. “Koncepcje konkurencji w ekonomii.” Kompendium wiedzy o konkurencyjności, ed. M. Gorynia, E. Łaźniewska. Warszawa,Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
11. Jantoń-Drozdowska, E. “Globalizacja gospodarki i finansów.” Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania i ekonomii, ed. E. Jantoń-Drozdowska. Poznań, Ars boni et aequi, 2008.
12. Jantoń-Drozdowska, E. Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Poznań, Ars boni et aequi, 2009.
13. Jantoń-Drozdowska, E. “Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki i regionu Unii Europejskiej.” Determinanty konkurencyjności i ekspansji organizacji gospodarczych, ed. E. Jantoń-Drozdowska. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.
14. Jantoń-Drozdowska, E. “Makroekonomiczne uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności korporacji.” Sotsial’no-kompetentne upravlinnya korporatsiyamy v umovakh povedinkovoyi ekonomiky. Luts’k, Skhidnoyevropeys’kyy Natsional’nyy Universyteet im. LesiUkrainki, 2020.
15. Jantoń-Drozdowska, E., and M. Majewska-Bator. “Kapitał intelektualny w gospodarce opartej na wiedzy.” Uniwersytet Szczeciński, „Zeszyty Naukowe”, no, 544, 2009.
16. Lubiński, M. Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki. Pojęcie i sposoby mierzenia, Warszawa, IRiSS, 1995.
17. Nonaka, I., and H. Takeuchi. Kreowanie wiedzy w organizacjach. Warszawa, Poltext, 2000.
18. OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2009. OECD, doi.org/10.1787/sti_scoreboard-2009-34-en Accessed 20.04.2019.
19. Penc, J. Zarządzanie dla przyszłości. Kraków, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, 1998.
20. Porter, M. The Competitive Advantage of Nations. New York, The Free Press, 1990.
21. Porter, M. Porter o konkurencji. Warszawa Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2001.
22. “Production and international trade in high-tech products, 2019.” Eurostat, ec.europa/eurostat/statistics-explained/index.php. Accessed 20.04.2019.
23. Sachwald, F. Competitiveness and Competition: which Theory of the Firm? w: European Integration and Competitiveness. Acquisitions and Alliances in Industry, ed. F. Sachwald, Edward Elgar. Aldershot,1994.
24. Stankiewicz, M.J. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń,Wydawnictwo TNOiK, “Dom Organizatora”, 2005.
25. The Knowledge–Based Economy, (2000), W: Science and Government Series, red. A. Kukliński, t. 5, Komitet Badań Naukowych, Warszawa.
26. World Investment Report 1999. New York, UNCTAD, 1999.
27. World Trade Organization. International Trade Statistics. New York, 2008, 2015.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-26

Номер

Розділ

Міжнародні економічні відносини